Har en stund prøvd å finne noe tilsvarende disse stablevennlige plastskuffene for å sortere Lego, men de er tydeligvis ikke å få tak i her på berget.
Bruker nå Smartstore-bokser av ymse størrelser, som jeg har sett mange av dere andre også bruker. De er av god kvalitet og stabler bra, men man må spille tetris og spre kassene utover hele gulvet for å få tak i klossene. Spesielt plundrete når Legorommet mitt er forholdsvis beskjedent. (Kone-faktoren er noe jeg må jobbe mer med…)
Noen som har vært borti disse? Tenkte å ta turen til Jula og sjekke de ut i morgen! 40-50 stykker av de boksene der + et sortimentskap fra Clas Ohlson for de virkelig små klossene, da snakker vi business!
Dette viste seg å være bomtur. Bildet spilte meg et puss, jeg så for meg at hver av de blå boksene var av en dugelig størrelse og kostet 70 kr pr stk. Det var ikke tilfelle, man får 10 pitte små sortimentbokser for den prisen. De er riktignok modulære og det betyr jo at man kan fylle en hel vegg med slike om man vil, men når man har store mengder klosser kan man selvsagt ikke putte alt i så små bokser.
Noen som vet om det finnes andre bokser som ligner på det øverste bildet (hvite) i første post i tråden?
Jeg så på målene, og fikk de ikke helt til å stemme. Men det forklarer det hele, de var for oppsettet med 2x5 bokser?
Ble de helt tette når de var lukket?
Jeg har en 150stk av de boksene i blå over, bortsett fra at mine er svarte. Kjøpte de på Clas Ohlson. For meg er de kjempefine til å sortere deler jeg ikke har så mange av, som f.eks. Technic-elementer. De er billige og kan bygges sammen slik man ønsker selv.
Men selv 90 av disse boksene blir fort for lite, og letejobben blir raskt omfattende når det skal bygges noe. Særs irriterende. Heldigvis har jeg ganske god tilgang på små bokser av typen Essbox. De egner seg bedre til “finsortering”. http://www.essbox.no/#go_page_562
Ingen dum løsning dette heller, med tanke på at man skal ta med seg klosser hit og dit av og til: http://www.clasohlson.com/no/Oppbevaringsboks/31-1432
Denne går det an å kjøpe løse “skuffer” til også, så kan man gjøre utvalg om hvilke “skuffer” man tar med hit og dit ved bare å bytte dem ut i “kommoden”.
Noen som har erfaring med disse eller tilsvarende løsninger?
Ser for meg at det uansett hva jeg velger kan komme til å koste en del kroner… Litt dumt det også, for de skulle man jo helst brukt på ny lego…
Så forøvrig artikkelen med Andrew på forumet her. Ser ut til at han har skikkelig orden på brikkene. Kanskje vi kan få noen tips derfra…?
Ja, er 2x5 bokser som man kan flytte rundt på. De så ganske tette ut, men fikk ikke testet da hele ruklet var pakket inn i plast. Endte opp med å kjøpe en røys med SmartStore 12 og noe innlegg. Det får duge inntil bedre bokser dukker opp her til lands. Er ganske dumt å måtte leke Tetris for å kunne bygge noe, det blir liksom litt tiltak av og til.
Disse Cocraft sortimentskapene ser jo veldig like ut som Raaco som Clas Ohlson førte tidligere. Noen som vet om det bare en rebranding for Clas Ohlson, eller om det er en konkurrent til Raaco?
Kjenner meg forøvrig igjen i “Tetris” beskrivelsen… Er ganske godt fornøyd med SmartStore boksene, bortsett fra at jeg blir sittende og stable om på dem for å komme til brikkene.
De rebrandede Raaco-skapene til Clas Ohlson er nok rebrandede Raaco-skap, ja. Clas Ohlson har ikke brydd seg om å rebrande pakkene med skillevegger, så da blir det ganske tydelig at det ikke er en konkurrent.
De CoCraft skapene er IKKE rebrandet Raaco så langt jeg har sett. Har vært å sett på dem og de er i langt fra samme kvalitet som Raaco. Det kan være at Raaco lager en “billig-serie” som CoCraft har rebrandet, men de er ikke kompatible med noe Raaco som jeg har sett. Men de er iallefall ikke listet på Raaco sine sider (se raaco.com).
Har en masse Raaco selv og de er dyre men er i en mye bedre kvalitet enn mye annet jeg har sett. Jeg har for det meste av 250-serien, og da for eksempel 250/8-2 (dvs 8 skuffer fordelt på 2 kolonner). Jeg liker disse fordi skuffene er dype og kan deles inn i opp til tre rom. Dvs at du kan ha enten 1 stort rom uten skillevegg, eller 1 medium og 1 lite rom, eller 3 små rom. Det fungerer fint for en dynamisk sammling med LEGO som jo øker på med årene. Man kan da fjerne delene i noen av rommene og bare fjerne skilleveggen for å få plass til mer av samme del.
Ellers går jeg for SmartStore 14 og 15 når disse Raaco boksene blir for små. Og jeg ser også utfordringen her med at man må flytte først 3 bokser for så å komme til den som er underst… Men en hylleløsning slik som Eiker viser kan løse litt av dette problemet.
Ser også at SmartStore har ett eget “hyllesystem” der man monterer noen skinner på veggen og ut fra disse monterer noen armer som kantene på boksene hviler på. Utfordinga her slik jeg ser det er at da må alle eskene på hver hyllerad være av samme størrelse.
Jeg bruker også taktikken med å ha lokkene av på en del av eskene slik at jeg kan stable andre esker oppi disse. For eksempel har jeg ikke enormt store mengder av 2x plater, men mer enn hva som var plass til i Raaco skuffene. Platene er sortert ut etter lengden, og da har jeg 4 esker stablet oppi hverandre. I den nederste er det 2x8 plater, oppi der er det 2x6 plater, neste 2x4 plater og den øverste har 2x3 plater. Har også andre klosser som jeg har sortert på en lignende måte.
Ett Raaco 250/8-2 skap har som nevnt 8 skuffer. Hele skapet er 435x357x255mm (HxWxD). Disse har jeg 10stk av.
Hver skuff til disse er 92x159x239mm (HxWxD). Det følger med noen skillevegger, og flere kan kjøpes sepparat.
Har også noen Raaco 1224-02 som har 24 skuffer. Dette skapet er 552x306x150mm (HxWxD). Disse har jeg 4 stk av.
Hver skuff til disse er64x91x154mm (HxWxD). Også her følger det med noen skillevegger, og flere kan kjøpes sepparat.
Tror jeg betalte rundt 700kr pr stk for de 250-skapene.
Selve skapet er i metall. Man kan feste dem til veggen ved å sette noen skruer i hullene i bakkant og det følger også med noen braketter som man kan skru på veggen for å henge de opp på. Da er det enkelt å ta de ned om man skal ta dem med seg noen plass uten å måtte løsne på skruene. Det er desverre en liten glippe mellom toppen av hver av skuffene og taket i hyllen skuffene er i slik at de aller minste LEGO-delene faktisk kan snike seg ut der om man tipper hyllene bakover. Men nå er det skjeldent at jeg driver å frakter disse rundt. Men har gjort det ved noen anledninger, og det er bare å putte noe plastfolie rundt skapene og la dem stå oppreist i bilen så er det ikke noe stort problem.
Skapene kan også enkelt stables, og det følger med noen gummiknotter som festes under hvert skap dersom de skal stå rett på bordet.
Vurderte faktisk Raaco-skap, men fant ut at det ble for kostbart. Det ble noe flere Smartstores som jeg skrev tidligere i tråden, men ville likevel ikke gi meg på å finne plastbokser med skuffer. Og behold - IKEA har faktisk slike! Serien heter “KUPOL” og de finnes i flere størrelser i både 18 cm dybde (til å ha på bordet f eks) og 35 cm dybde (passer bra til å stable på gulvet). Det følger med små skillevegger i enkelte av boksene og de kan festes sammen med klips. Prisene er ikke så verst heller, 30-100 kroner avhengig av størrelse. Har skrevet litt mer om de her: http://www.brikkebloggen.no/?p=195
Hm, ser faktisk ut som det bare er å få tak i på IKEA Åsane her i Bergen. Ikke kan det kjøpes på nett heller, det var dårlige greier. Vel vel, da har man en unnskyldning for å ta turen til Vestlandets hovedstad og foreta julehandelen her!
Har vært på Clas Ohlson og sjekka Cocraft-skapene. Forkastet ideen umiddelbart. Skjønner ikke hvordan jeg skal få brukt slike små skuffer til noe, så da blir det vel å fortsette med boksene mine da. Skulle jeg hatt så små oppbevaringsenheter, måtte jeg jo begynt å sortere 1x1 plate, trans etter farger! Det orker jeg ikke. Får heller fortsette å lete etter et større lokale å boltre meg på, så jeg får plass til både bord og hyller!
By the way - Jeg selger min tidligere omtalte 10188 SW Death Star til hbo 2000,-. Den er komplett med instruksjonsbok men uten orginaleske. (Selger heller til Brikkelaugsmedlemmer enn andre)