vi har etterhvert fått oss noen modulhus, og tenkte vi skulle få satt dem opp sammen med veier til en liten by. Men så lurte vi litt på hvordan vi skulle gjøre det med veiene, da. Modulhusene måler jo 32x32, det samme som veiene, så i utgangspunktet går det jo fint å bare ha dem inntil veiplatene, men da blir fortauene veeeldig brede. Vi ser for oss flere mulige løsninger:
Bygge modulhusene på vanlige plater i stedenfor baseplater, og deretter feste dem oppå fortauet på veiplatene. Dette er relativt enkelt, og opprettholder modularitet-prinsippet på en fin måte i den forstand at det er veldig lett å flytte rundt på husene i ettertid hvis man vil ommøblere byen. Man får riktignok ett 12er hull pr kvartal (siden bredden på fortauet er 6), men det er jo en fin utfordring å lage et MOC-hus som kan fylle inn der.
Legge veier og de grønne baseplatene fra modulhusene på bordet i en by-layout, og så bygge modulhusene på dette, men forskøvet inn på veiene for å unngå de brede fortauene. Siden vi da (som i forrige punkt) må forskyve 6 punkter inn på hjørnene, blir dette litt rotete på en måte, siden også de neste bygninene må forskyves etter, dvs (f.eks.) Cafe Corner bygges på kryss-vei, rett vei og egen baseplate, neste bygning bygges på rett vei, egen baseplate og 6 studs inn på Cafe Corners baseplate osv.
Lage helt egne veier vha baseplater og tiles (men i så fall må vel modulhusene løftes litt, slik at fortauet kommer høyere enn veien). Dette er vel den dyreste og mest arbeidskrevende løsningen, men til gjengjeld den eneste som muliggjør trikkeskinner
Hva slags løsninger har folk ellers gått for? Er det evt noen som har andre forslag som kan fungere bedre?
8x16 tiles, med gule og hvite striper på hver side i 1x tiles (bygge egen vei) ?
Da blir veien 1+1+8+1+8+1+1=21 studs
DBG+hvit+(8x16)+gul+(8x16)+hvit+DBG
Vi i Brikkelauget har blitt enige om en standard på modulhus og veier. Dette gjelder for modeller som skal være med i en større layout.
Modulhusstandarden er jo at det er ett 8 stud dypt fortau, 9 stud fra kanten på plata står den første 1x2 technic brikken og 10 stud lengre inn står enda en (som da blir 9 stud fra bakkanten på plata. (Standarden er også beskrevet her.)
Huset bygges på en baseplate som er 32 stud dyp og bredda er ett tall som øker i steg på 16. Altså 16, 32, 48, 64 osv.
Veiene bygges etter denne standarden som er beskrevet her: viewtopic.php?p=13643#p13643
Selv om det var jeg som postet bildene der så var dette noe vi stemte frem fra flere fremlagte forslag. (Jeg stemte faktisk for ett annet enn sluttresultatet )
Du kan jo se fortausdelen på veiplata som parkeringsplassen for biler og fortauet på modulhusplata som er for fotgjengere. Så slikt sett er dette jo akkurat som i virkelige byer. Jeg har også laget noen varianter av veiplatene med en slik parkeringslomme for biler.
Man kan selvsagt avvike fra standarden så lenge man følger standarden for å koble seg til husene/veiene som ligger på siden.
Det går jo helt fint å bruke 16x16 plater (ikke baseplater) men utfordringen er jo når ting skal overlappe begge platene, da blir det ikke seende like pent ut. Kan ha vanlige plater under huset og bruke baseplater til fortau, men da får du fortsatt utfordring dersom det skal kobles til ett hus som følger vår standard i en felles layout.
Du står jo selvsagt HELT fritt til å gjøre hva enn du vil på din egen layout hjemme eller om du skal stille med egen sepparat layout på en utstilling.
Selv har jeg jo laget noen hus som er kopier av originale hus. Noen av disse passer ikke helt sammen med modulhusene selv om de er i minifigskala og som oftest må disse plasseres i utkanten av en større layout, eller plasseres helt for seg selv. Siden baseplaten de er bygget på ikke går opp i 16 og ikke er 32 dyp får jeg alltid utfording med å fylle ut med grønnt på baksiden og det går ikke like bra opp sideveis heller.
Så når man skal lage hus og veier er nå min anbefaling å tenke på om dette bygget skal være med i en felles layout for Brikkelauget eller er det bare for din egen private layout. Skal den være med i Brikkelaugets felles layout bør det helst følge standarden, eller at du har med ekstra løse plater som gjøre at det går opp med standarden i felleslayouten.
Som ett annet tips så er det jo noen som lager egne private layouts som har brikkebygde veier, det ser VELDIG pent ut og da kan du variere veldig mye. Men jeg personlig syns det blir en for dyr løsning.
Hadde det ikke vært en ide å poste denne veistandarden i en av de åpne gruppene, istedenfor å henvise ikke-betalende brukere til noe de åpenbart ikke kan se? Et par av bildene kan ses i tråden “Modular Buildings”, men det hadde vært en fordel å ha en komplett beskrivelse mer tilgjengelig.
Selv har jeg gått litt bort fra disse veiplatene, ifb et pågående prosjekt for å konvertere modulærhusene til 16x24 og 24x24 grunnflate (hvor baseplatene er blitt byttet ut med to lag vanlige plater) har jeg isteden eksprimentert med å lage veier av 8x16 fliser, se tidligere postinger i samme tråd. Beskrivelsen er ikke helt oppdatert - istedenfor å feste veien i hele lengden av fortauet som vist, funker det bedre å feste veisegmentene godt sammen først og så kople til husene med en 4-8 knotter lang plate under fortauskanten.