Moralsk ansvar ved salg via Bricklink

Til dere som bruker Bricklink: Har jeg et moralsk ansvar for å erstatte en ordre som kunden oppgir å ikke ha mottatt? Jeg har skrevet uttrykkelig på min splash page at jeg ikke garanterer for ordrene underveis om kundene ikke bestiller frakt med sporing, så jeg mener jeg har mitt på det tørre, men er kundene enige? Det er forferdelig kjedelig at en ordre forsvinner, men kan/bør jeg holdes ansvarlig så lenge jeg har tatt forbehold om dette i mine store terms?

Gjermund

Moralsk sett bør du akseptere en negativ feedback hvis du ikke kommer til en ordning med kjøper.
Reelt sett bør du være forberedt på at kjøper kan kreve pengene tilbake fra PayPal dersom det ble betalt via PayPal.
Sjekk at pakken ikke har gjemt seg bort hjemme hos deg.

Du har jo gjort rede for betingelsene og når du har levert inn/sendt pakken(e) er de utenfor din kontroll så jeg mener du har alt på ditt tørre, også det moralske. Kanskje Posten eller PayPal kan dekke kundens tap?

Pakken er ikke hjemme hos meg, det er i hvert fall sikkert. Og Paypal refunderer vel ikke penger til kjøper uten å sjekke med meg først? Jeg har jobbet ganske intenst med å spore opp denne pakken, for å si det slik. Fikk mail fra Posten i dag (ser ut til at de har gitt opp å finne den) - med beskjed om at de ikke utbetaler erstatning, siden pakken var sendt uten sporing. Og det er så vidt jeg kan forstå kjøpers ansvar å bestille. Jeg har klargjort risikoen, kostnadene og anbefaler kjøperne å bestille med sporing, men krever det ikke før verdien bikker 1000,-. Forferdelig kjedelig situasjon.

Vi delte tapet i to, og dekker halvparten hver. Ingen vinnere og to like tapere. Og begge kan leve med det. Så da ordna det seg.

Gjermund

Jeg var i en slik situasjon som kjøper en gang (en bestilling som ikke hadde kommet etter 2 mnd), og fikk da refundert betalingen. Dette var også en forsendelse uten sporing. Jeg er usikker på hva som sto i denne selgerens store terms, men jeg må si jeg som kunde var veldig fornøyd med servicen. Samtidig forstår jeg veldig godt din situasjon, du ønsker jo å få litt igjen (i form av betaling) for jobben du har lagt ned med å selge delene. Jeg ville nok som selger tenkt som deg, og som kjøper ikke forventet å få igjen pengene dersom det var nevnt tydelig i store terms.

Det hører til min historie at pakken kom etter ca 3 mnd. Jeg hadde da bestilt delene jeg trengte fra en annen selger, men sendte selvfølgelig ny betaling til selgeren jeg opprinnelig kjøpte delene av.

Edit: Løsningen du beskriver høres jo ut som en bra kompromiss.

https://www.paypal.com/no/webapps/mpp/paypal-safety-and-security
Hvis kjøperen åpner en tvist kommer PayPal til å kontakte deg, og spørre deg om bevis på at pakken er levert.

Jeg er redd PayPal ikke er enig med BrickLink om hvem sitt ansvar det er å velge sporing.

Jeg personlig mener at dersom det står tydelig på siden til selgeren at han ikke tar noe ansvar for bortkomne pakker dersom det velges pakker uten sporing eller forsikring, så er ikke selgeren ansvarlig for bortkomne pakker.
Jeg har mange ganger handlet småting som fikk plass i en konvolutt og som ikke kostet så veldig mye (under 200kr) og bestilte da uten sporing og har tenkt at om det nå blir borte så er det ikke ett så stort tap øknomisk. Derimot om verdien hadde vært over 200kr eller flere tusen (eventuelt deler som var vanskelig å få tak i), da ville jeg valgt å ha med sporing og kanskje forsikring også (i noen land så ser det ut som de kaller det litt forskjellig og er en miks av sporing/forsikring).

Jeg mener at Bonden her ikke hadde noe moralsk ansvar ovenfor kunden siden kunden hadde valgt forsendelse uten sporing.
For å være litt ekkel her så kan man jo da som kunde virkelig ha mottatt pakken men hevde den ikke var ankommet og krevd pengene tilbake. Med sporing så nytter jo ikke dette da både sender og mottaker kan følge pakken og se om den er mottatt eller ikke. Kan jo også snu den andre vegen og selgeren mottar pengene og hevder at pakken er sendt uten å ha gjort det…

En gang når jeg bestilte noe smådeler og valgte frakt uten sporing, så hadde selgeren tatt bilde av konvolutten med delene og navnelappen på den og sent dette bilde på mail til meg. Det var en VELDIG god service og jeg ble positivt overrasket over den selgeren. Mulig den selgeren hadde vært borti flere som hadde klaget på pakker som ikke var kommet frem.

Selger kan ha kvittering for at porto er betalt, med vekt og mottakerland spesifisert, og det er i hvert fall et ganske godt bevis. Kjøper kan derimot ikke bevise noe som helst. Jeg har tenkt at dette er noe kjøper må ta risken på. Det er jo også kjøper som velger bort sikkerheten, for å få det så billig som mulig.
Men hva Paypal mener om dette vet jeg ikke. Det er jo annerledes å ha butikk på Bricklink enn å selge på finn. Men altså, dersom noen vil bruke finns betalingsgaranti, insisterer jeg på at det må være sendt med sporing, nettopp for å unngå sånne situasjoner.
Alternativet er at du alltid sender med sporing, men da vil du antakelig miste mange salg fordi det blir for dyrt. Det var nok den beste løsningen den du kom fram til.

Dette her er helt feil og uakseptabelt, siden selgeren ga tydelig beskjed om ansvarsfraskrivelse i tilfelle kjøperen ikke valgte sporing/forsikring.

Det er viktige detaljer i dette som jeg ikke har kunnskap til å komme inn på, men

både i USA, EU og Norge har selger juridisk sett har selger for varen frem til overleveringspunktet.

Skader på varen før overleveringstidspunktet må dekkes av selger, skader etter dekkes av kjøper.
Tap av varen følger samme regel.

I Norge og EU er overleveringstidspunktet når varen ankommer ditt hjem. (Forenklet sagt)
I Norge har selger har fortsatt ansvaret når varen ligger på postkontoret, men er i “ditt hjem” når du henter den og bærer den hjem.
Mister du varen og den knuser, too bad. Mister posten varen i gulvet, så too bad for selger. (Selger har naturligvis erstatningskrav mot posten).

I USA er også overleveringstidspunktet når varen er deg i hende, men til forskjell fra Europa så er varen ikke ditt ansvar før du får den hjem.
(Gjort noe mer komplisert ved at noen leveringsselskaper tar over ansvaret når de plukket opp varen og at de definerer overleveringen når de legger den på trappa di).

Det neste viktige er at i Europa (og Norge) at vi ikke kan fraskrive oss denne rettingheten.
Så den delen av en kontrakt vil falle ut.
(Det vil til og med si at dersom du skriver en kontrakt med selger om at han gir deg 100 kroner for å ta ansvaret med en gang, så tolkes kontrakten slik at delen med 100 kroner er gyldig, men det med ansvaret ikke er det…)

Så i praksis så har selger på Bricklink ansvaret til varen har kommet frem til postkontoret til kjøper og insurance på bestillingen er ikke nødvendlig.
Forsikring vil gjøre det enklere for selger å få tilbake verdien på varen (og selger kan uansett kreve erstatning fra posten).

Det at selger sier at han fraskriver seg ansvar uten sporing / forsikring er altså ikke et gyldig krav juridisk sett i EU / Norge.
De kan fraskrives i USA (dersom kjøper godtar dette). Selgere i USA som selger til EU/Norge må følge GAT-reglene og må følge “våre” krav til kontraktsforståelse.

Når det gjelder et etiske ansvaret til en kjøper / selger her, så er jo det en helt annen historie.

Det er jo lovfestet dette:
lovdata.no/dokument/NL/lov/1996-11-29-73

§ 22.Erstatning
Postoperatør plikter å betale erstatning for uregistrert postsending som er skadet, bortkommet eller forsinket, dersom dette skyldes grov uaktsomhet.

Så var det å bevise at posten var grovt uaktsom da, det kan bli vrient…

Har sett på den bestemmelsen selv. såvidt jeg husker fremgår det av postens regler at du må kunne dokumentere at du har sendt noe med de = sporing. Uten sporing, kan jo hvem som helst bare komme til posten daglig og påstå at de har rotet bort noe.

Men den biten jeg siterte omtaler eksplisitt uregistrert sending. Altså kan de ikke kreve sporing for å være erstatningspliktig.
Hvis man tar bilde av sendingen med kvittering på frakt ved siden av er det ikke mer man kan bevise. Da må det bli opp til
posten å bevise at mottager har fått sendingen hvis man bestrider det.

Posten kan ikke kreve sporing hvis det foreligger grov uaktsomhet, for eksempel brudd på norsk lov.
Postens problem er at de benytter ulovlig kabotasje i stor stil, så det foreligger grov uaktsomhet.
Ditt problem er at posten kommer til å prøve å vri seg unna sitt ansvar.

Posten må vel ha noe sporing (spor som peker på avsender) for å kunne vite at du faktisk har sendt pakka?