Neste Modul huset fra Lego

Noen som vet om noen Brio butikker i Akershus eller Oslo som har noen av modulhusene?
Har en kundeklubb 30% rabattsak som går ut snart og hvis jeg skal kaste meg på modulhusene så er nok det en god plan å bruke den på.

Brio Vinterbro (inne på senteret) hadde 10243 Parsian Restaurant på fredag

Hei,
Jeg var lei av Friends-lego i stua, og kjøpte Pet Shop til jul til jentene på 5 og 7 år. Til en ukes hyttetur var dette perfekt tidsfordriv, og de klarte omtrent alt selv.
Nå har jeg bestilt Palace Cinema (var på tilbud til 1096,- på lekmer.no) og Grand Emporium (på tilbud til 1299,- i Danmark, så bestilt levert til slekt der.)
I tillegg skal Parisian Restaurant kjøpes for 30% Brio-rabatt, og senere Detective Office (men den haster vel ikke, det kommer vel noen ok tilbud etterhvert.)
Lurer også på om jeg skal slå til på Fire Brigade til 1900,-. Da har vi presanger til unga for en god stund framover, de får noe som vel vil øke i verdi med årene, og vi får mer dekorativ Lego i stua:)
Town Hall tror jeg unga syns blir for kjedelig, og de tre første blir for dyre. Opera House ville gjort seg bra på flygelet, men det er nok også for kjedelig for unga, og Tower Bridge blir rett og slett for stor syns jeg.
Med bruksanvisninger klarer de fleste barn å bygge dette. Det er kanskje ikke like lett å leke med uten å ødelegge bygningene, men klassifiseringen på 16+ tror jeg skremmer mange fra å kjøpe noe til barna som de (og foreldrene) vil ha stor glede av.
…at voksne derimot bruker tid og penger på dette i stedet for å bygge custom skjønner jeg ikke (og de som kjøper for å selge dyrt senere burde skamme seg:)

Lyst til å dele hvor du fant Fire Brigade til 1900,-? :slight_smile:

-Morten

Nå skal vi ikke nødvendigvis starte en diskusjon her men følte meg litt truffet på begge punkt her. Hva er galt med at voksne (meg) bruker tid og penger på modulhus og andre sett som Opera house og Tower Bridge? Vi (jeg) MOCer i tillegg.

Jeg begynte å samle på modulhusene i desember 2010 (Grand Emporium) og i denne serien ville jeg ha den komplett fra starten av. Det var disse som virkelig fikk meg tilbake til Lego. Kjøpte derfor i ettertid Cafe Corner til 4000 kr, bricklinket Market Street og Green Grocer til 2500-3000 kr. Sjeleglad for at noen hadde å selge meg!

Nå har jeg 19 modulhus, 10 av dem uåpnet + ca 200 andre uåpnede sett og løse klosser fra BL, PaB, S@H og LUG. Tiden vil vise hva som skjer med de uåpnede settene, noen skal garantert bygges men noen vil nok også selges til “desperate” Legoentusiaster, slik jeg var da jeg anskaffet CC, MS og GG. Ting er uansett ikke verdt mer enn hva noen vil betale for det så det er min risiko. Jeg kjøpte blant annet Emerald Night for noen år siden (sammen med en del andre tog med tiden) men har i ettertid funnet ut “tog ikke er min greie”, det holder med 1, 2 eller 3. Resten støver bare ned, så da får jeg vel lov å holde på dem litt og kanskje tjene noen kroner? De (pengene) går jo garantert tilbake til Lego.
De 4 barna våre vil sikkert også få glede av dem med tiden, både sett og penger.

Så vidt jeg har fått med meg var tanken bak modulhusene rettet mot AFOLs og har i stor grad vært med på å få TLG på rett kjøl igjen så et smart trekk var det uten tvil. Kanskje noen mener jeg er hårsår men jeg synes ikke det er greit å i første post på et forum disse min og alle her inne sin lidenskap og interesse.

Jeg må si meg både uenig og noe enig i de to punktene selv. Uenig i å ikke se vitsen for voksne med ferdige sett - de er jo fantastiske, og Lego har etterhvert veldig mange flotte og store sett som jeg absolutt forstår at voksne også har masse glede av - meg selv inkludert. Mange samlere ønsker jo også mest originale Lego-sett. For min del er det bare store sett og hovedsaklig større konstruksjoner som fenger, men jeg skjønner likevel at andre også liker mindre sett, minifigurer etc. Forskjellig smak, rett og slett. Jeg liker også å se andres custom konstruksjoner, men selv har jeg liten interesse av å lage customs.

Angående kjøp og salg av utgående sett for profitt - jeg er delvis enig i det. Jeg ser ikke direkte noe galt med å gjøre det i den forstand, men akkurat som ved for eksempel samme prosedyre ved kjøp og salg av billetter til arrangementer, så synes jeg likevel det er litt kjipt. Man kan jo sørge for at det er utgåtte produkter tilgjengelig for de som er villig til å betale “det de er verdt”, men samtidig bidrar man jo til at se settene som er igjen i butikkene forsvinner til dette formålet, isteden for at noen som ønsker dem får fatt i dem på tampen. Men det er en gråsone med flere sider som er komplisert å argumentere for og imot, og har både noen fordeler og ulemper. Jeg for min del synes ikke allverdens om det.

Jeg er nok litt i Chilis side av saken selv, hvor det var modul husene som vekket meg helt fra Lego dvalen.
Men jeg måtte ta en litt annen vei for å få tak i de 3 første.
De ble kjøpt i deler fra Bricklink så 100% originale er de ikke. Men for meg gjør det ikke noe. Men har fortsatt å samle disse. Antagelig ender det som er åpnet enn gang i den store Lego samlingen. Som igjen kan blir deler i andre prosjekter customs eller MOCs som det kalles.
Har noen uåpnet men planlegger en gang å bygge de.

Hadde jeg kommet over FB til 1900 så hadde jeg slått til uten å blunke i dag.

Min tanke også, eggxactly :slight_smile:

-Morten

Hehe, det var ikke meningen å buse inn på forumet her og tråkke folk på tærne:) Jeg mente egentlig å si at det ser moro ut å bygge custom bygninger, barnas friends-brikker ligger tynt an, men jeg har fått streng beskjed om ikke å røre dem! At jeg ikke forstår hvorfor andre har glede av å bygge etter oppskrift, betyr bare at jeg ikke har skjønt hva gleden består i. Interessant å se hvordan løsninger er gjort, kanskje? Meditativt? Jeg har begynt å sortere et par kasser med lego fra nevøen min; Star Wars, Harry Potter etc., og det å finne glede i sortering er jo minst like nerdete, så jeg prøver altså ikke å disse, og beklager dersom det ble oppfattet sånn.
Å kjøpe for å selge mener jeg derimot er en uting. Dersom folk ikke hadde gjort det, hadde disse settene vært tilgjengelig for flere som kunne hatt glede av å bygge slike (og som trenger bruksanvisninger for å bygge slike bygg). Når prisene går så mye opp som disse første settene, så vil jo aldri settene bli åpnet og kun være til glede for McWhigginser og ikke barn og barnlige voksne. Samtidig er det kanskje Lego selv som ønsker til dette. De kunne vel lett ha produsert flere eksemplarer, så intensjonen er kanskje at det skal være eksklusivt og et samleobjekt?

“10246 Detective’s Office; Out of stock, expected ship date 20 jan 2015”

Ikke lett å lære fra tidligere feil

LEGO har begynt å bruke “out of stock”-meldinger for å gi vanlige mennesker (som presumptivt skal ha settet, selv om de må vente noen uker) en sjanse til å handle før scalperne (som er avhengig av å få settene før andre for å kunne tjene penger på kort sikt).
I et hvert fall hvis man skal tro det jeg leste i forumet på BrickLink.

Jeg har liten tro på taktikken.

Vel, du kunne fint fått en bedre start, du vet du laget en profil på et forum for voksne mennesker som bygger Lego?. Når det kommer til disse eksklusive sette du klager på at andre kjøper for å selge senere er dette sett Lego produserer i en mindre skala enn andre sett som er tilgjengelig i de fleste lekebutikker. Stort sett vil det være slik at varer laget i et lite volum ofte blir etterspurt etter en hvis tid, og når etterspørselen er større enn markedet kan tilby øker prisene. Og mitt syn på disse modulær bygningene er at disse er til utstilling, enten alene eller samlet i en større samling. Personlig så synes jeg det var synd at jeg måtte selge store deler av min eksklusive samling i fjor høst pga økonomiske årsaker.

Men… er det ikke egentlig omvendt? Siden en del spekulanter f.eks. kjøpte inn Emerald Night for endel år siden, er jo disse tilgjengelige i dag (for 3000+ kroner). Hadde ingen kjøpt dem inn med tanke på senere salg, ville de vel vært enda vanskeligere å oppdrive i dag, de eneste eksemplarene på markedet ville da vært fra folk som hadde gått lei av lego e.l. Og motsatt: Dersom mange flere hadde kjøpt inn f.eks. Emerald Night for noen år siden og lagt dem ut for salg i dag, ville jo tilbudet vært større, og dermed prisen lavere, slik at vi kanskje i dag kunne fått kjøpt Emerald Night for 2000 kr.

Når man er irritert på de høye prisene for utgått sett (noe vi også er), er det vel egentlig mer riktig å bli irritert på kjøperne, ikke selgerne. Det er kjøperne som presser prisen oppover, mens selgerne jo egentlig på en måte presser prisen nedover (jo flere selgere, jo lavere pris).

Så kan man jo mene at det var dårlig gjort av selgerne å hamstre inn sett når de var i produksjon, siden det hindret “vanlige folk” å få tak i settene. Men er det ikke også slik at jo større etterspørsel det er etter et sett, jo mer vil Lego produsere av dette settet (i motsetning til tilfellet med billettsalg, siden billetter av natur har et fast, begrenset opplag)? På denne måten vil spekulantene kunne drive produksjonen opp, og dermed igjen gjøre settet mer tilgjengelig, ikke mindre.

Og dessuten, hvis man velger å vente helt til settet nesten har gått ut av produksjon før man kjøper, bare for å se at de siste rest-lagrene av et sett blir snappet opp av spekulanter rett foran øynene på en, har man vel seg selv å takke for at man ventet så lenge (fordi man håpet settet kom på tilbud, for eksempel, og derfor tok sjansen på å vente)?

Veldig godt formulert og gode poeng der åseoghenrik!

Fremdeles litt spent på hvor man kan få kjøpt FB for 1900,- jeg :slight_smile:

-Morten

Er en nokså fersk legosamler, og da er det jo svært mange sett man ønsker å kjøpe. Må kjøpe i “riktig” rekkefølge eldst først av det som er på markedet. Er det slik at modulhus og ekslusive sett er på markedet i 2 år? Sånn mer eller mindre…

Du har sikkert rett i mye av det du skriver. Jeg kjenner ikke til hva som styrer hvor mye Lego produserer av de forskjellige settene, og dersom det bare var igjen sett som folk hadde bygd og så solgte videre med manglende deler og instruksjoner, så hadde jo ikke det vært like stas å gitt det i presang til unga.
Uansett, all respekt til alle som bygger Lego. Jeg har jo også fått øynene opp for Lego igjen ifm Modular-serien, så ingen dissing fra denne ferskingen:)

Da har jeg fått beskjed om at huset er på vei i posten.

Så beskjeden jeg fikk ved bestilling om at de var utsolgt i 30 dager fremover, var litt “buggy”.

Edit: Det var 1900,- danske kroner. Sist gang jeg sjekket var norsk og dansk krone omtrnt like mye verdt, men det var nok et par år siden, så dette (som ble kjøpt uåpnet av privatperson) kom på ca 2400,- NOK :blush: (Fortsatt billigere en det jeg har funnet i Norge, men mer enn det jeg egentlig hadde lyst til å betale for det.)