Ny her: ønsker hjelp til egen konstruksjon

Hei, jeg ble oppmerksom på at lego og Pokemon skal innlede et samarbeid fra og med 2026, men jeg ønsker å komme litt i forkant :sweat_smile: visste ikke hvor jeg skulle henvende meg, men satser på hjelp her. Er det noen programmer som kan hjelpe meg med å lage en oppskrift med byggeinstruksjon og informasjon om deler? Jeg ønsker å bygge en relativ stor konstruksjon av pine on med navn umbreon. Enten som kan stå på pult eller gulv til utstilling. Tar i mot all hjelp eventuelt direksjon til hvor jeg eventuelt kan få hjelp :blush:

Velkommen til forumet.

Det programmet som blir brukt til digital design av Lego er for tiden Bricklink Studio. Studio Download [BrickLink]
Her kan man finne alle klosser osv og sette det sammen. Det har også mulighet til å ta ut lister for bestilling og ikke minst lage veiledninger. Bruk litt tid på å sette deg inn i programmet og test alle stegene i produksjon av en liten modell før du designer noe stort.

Enig med @yhagger her, stud.io er et bra sted å starte!
For å lære det kan det være greit å starte med et offisielt sett i størrelsesorden 300 klosser, og bygge det. Gjerne et sett som ikke bare er stud-on-top :+1:

Du kan bygge digitalt med en av LEGOS digitale programmer

Har prøvd meg litt i programmene, men synes det var litt vanskelig :sweat_smile: har en drøm om å kunne bygge en av følgende modeller i lego

Vet at kanskje den siste er mer oppnåelig, men får vel bare øve og prøve meg frem.

Ja, Studio har en bratt læringskurve. Vil anbefale å ta for seg et offiselt sett, gjerne med klosser som ikke bare er stud-on-top, med litt hengsler og sånt, og bygg det etter instruksjonene, digitalt.

Det gir en veldig god intro til de forskjellige funksjonene i programmet! Etter ett eller to sånne bør du ha god kontroll og kan begi deg ut på å lage det som kanskje er den kuleste pokémonen :wink:

Du har ikke valgt det letteste første settet å skulle designe digitalt - “myke” vinkler er vanskelig. Det kommer til god hjelp å ha fysiske klosser foran seg også, for å teste at ting du designer digitalt, funker i virkeligheten. Fordelen er at du slipper å tenke på farger. Den største fallgruven jeg gikk i tidlig, var å glemme at tyngdekraft er en greie i virkeligheten. Alle koblinger er kjempesterke digital - not so much i virkeligheten. Derfor bra å teste underveis!

Hei Umbranoctis!

Her kommer et litt alternativt svar på spørsmålet ditt, som jeg håper ikke er demotiverende:

HVIS målet ditt er å få en dritfet figur av Umbreon å stille ut, og du egentlig ikke bryr deg om prosessen (altså design, samle deler, bygge), tror jeg det er lite sannsynlig at du kommer i mål. Det tar lang tid å bli god både på stud.io og (i enda større grad) å bygge modeller. Det blir litt som å lære seg å male for å ha et fint bilde i stua, liksom.

I så fall ville jeg heller forsøkt å finne instruksjoner på nett. Det ligger blant annet en Umbreon til salgs på Rebrickable: https://rebrickable.com/mocs/MOC-178377/dst212/umbreon/#details

Om du derimot synes det er/høres kult ut å designe og bygge, så overse det jeg skrev over, og go for it: Det du spør om er absolutt mulig - bare vær forberedt på at det nok går ganske mange timer :slight_smile: