Denne guiden er for å gi oss alle en mulighet til å gjøre det som kan oppleves som en kaotisk riggetid, litt mer oversiktlig.
Spørsmålene vi prøver å svare på, er: Hva skjer fredag kveld? Hvor trengs jeg mest når? når kan jeg begynne å sette opp min egen modell? Hvor tidlig på søndag kan jeg komme meg ut?
Spørsmål? Still dem i PKH 2025: Diskusjoner og spørsmål / discussion and questions - #16 av andersb.
1 Like
FREDAG
Først og fremst: Hallen åpner kl 15. På dette tidspunktet skal alt av bord og sceneelementer være i hallene, men de må fordeles.
De første tingene som skal skje er da:
- Brikkelaugets bil må tømmes, da utstyret som kommer herfra, skal brukes kjapt. Dette skal gjøres i hall A. Alt bæres fra Brikkelauget-standen til utpekte steder - typisk i området rundt Brikkelauget-standen.
- Bord og sceneelementer fordeles til hall A og hall B. I utgangspunktet skal mesteparten av sceneelemenetene være plassert rett, men bordene er alle i hall A eller i LUG-loungen.
- Bord og sceneelementer settes opp. Ingen modeller kan settes opp ennå!
- Her trenger vi “all hands on deck” - jo flere som bidrar, jo raskere kan du sette opp modellen din.
- Hallene settes opp etter guiden som er postet her på forumet. LINK KOMMER SNART!
- Det er oppnevnt en hallansvarlig for hver hall. Anders B har oversikt over hall A, og Joakim H har hall B. Spør dem hvis du lurer på noe.
- Strømtromler rulles ut til de relevante bordene. De er markert i planen. Hallansvarlig kan hjelpe til med å legge kablene smart mellom bordene.
- Etter (og delvis samtidig med) at bord og sceneelementer er satt opp, må duker på. Modellene må ventes med fortsatt - vi jobber sammen for å få opp duker og bord.
- Noen bord skal ha duk over hele, og noen skal ha duk hengende bare på siden.
- Dukene skal fortrinnsvis helt ned til gulvet, slik at vi får dekket eventuelle kasser under bordene.
- Duker og teip finnes ved Brikkelauget-standen.
- Det er mulig at den store butikken trenger lempe-hjelp. Har du ekstra tid, still opp her

Når bil er tom og bord er på plass, kan vi begynne å sette opp modellene. Halloversikten postet HER forteller hvilken hall, hvilket bord og ca hvor på bordet din modell skal stå. Samarbeid med bord-vennene dine, og finn ut endelig plassering.
Parallelt med at modellene så smått begynner å komme opp, må vi også ordne:
- I LUG-loungen:
- Stoler og bord
- Serveringsbord (inkl. allergifri sone)
- Inngangspartiet:
- Vipps-plakater
- Henvisning til toaletter
- Stemmesedler og penner legges klart
- Byggegrop:
- Pressening legges ut og teipes til gulvet
- Klossene kan fordeles utover.
Utover kvelden skjer forøvrig dette:
- Grilling ca kl 1900. Dette skjer i/utenfor LUG-loungen.
- Moc-kort gjøres klar og kan hentes med holder.
- Sperrebånd med stolper gjøres klar (de trenger ikke settes opp før lørdag, men greit å plassere dem sånn ca.)
HALLEN STENGER KL 23 - da må du ut, for alarmen går på!
6 Likes
SØNDAG
Etter at publikum forlater området kl 16, så kan vi rolig begynne å rigge ned. Vi skal ha premieseremoni ca kl 16.30, så det er ikke noe poeng å gå alt for dypt i nedriggingen ennå.
Når premieseremonien er over, så kan nedrigg begynne for fullt.
- Sperrebånd og -stolper samles i kassene sine, og plasseres v/ Brikkelauget-stand.
- MOC-kortholdere leveres tilbake i eskene ved BL-stand.
- Duker tas av løpende, samles ved BL-stand.
- Ta en liten kvalitetssjekk på duken - er den veldig skitten eller hullete, sorteres de separat for vask/reparasjon/kast.
- Strømkabler rulles sammen og samles ved BL-stand.
- Bord og sceneelementer pakkes ned løpende
- NB! Pass på at riktige sceneelementer havner på riktig plass - hallansvarlige Anders B og Joakim H har oversikt.
- Brune bord skal til loungen på trallene sine
- Grå klappbord og stoler skal til gangen bak hall A
- Alt som skal tilbake til Brikkelaugets lager, tas med til Brikkelauget-standen
- Vi venter litt med å laste det inn i bilen, slik at vi klarer å beholde oversikt.
- Byggegropene pakkes sammen, og klossene kommer tilbake i kassene
- LUG-lounge og inngangsparti pakkes sammen og ryddes
- Generell opprydning av papp, søppel og annet.
- Mopping av gulv i begge haller, loungen og gangen.
Det blir pizza ca kl 19 (en opptelling tas før bestilling).
7 Likes
Hvordan montere sammen sceneelementer
Sceneelementene vi bruker må monteres på en spesiell måte, for å være stabile og ikke ramle.
La oss ta et eksempel på en sammensetning. Vi skal bygge denne 3x8 meter store scenen til et felleslayout (ikke realistisk for i år, men et tenkt eksempel):
Hvert sceneelement har én kort- og én langside som har en “leppe”, og én kort- og én lagnside med “kanal”:
For å korrekt bygge en solid scene må “leppen” hvile i “kanalen” på neste sceneelement. Bein plasseres på “kanal”-enden.
Først starter man altså med ett sceneelement med 4 bein:
Deretter bygger man bredden på den totale scenen med ytterligere to bein per sceneelement:
Neste element blir med to bein:
Deretter kommer det to elementer som har ett bein hver, og hviler med “leppen” i “kanalen” til naboelementene:
De to siste stegene repeteres til totalen er ferdig.
2 Likes