PKH 2025 - riggeguide

Denne guiden er for å gi oss alle en mulighet til å gjøre det som kan oppleves som en kaotisk riggetid, litt mer oversiktlig.

Spørsmålene vi prøver å svare på, er: Hva skjer fredag kveld? Hvor trengs jeg mest når? når kan jeg begynne å sette opp min egen modell? Hvor tidlig på søndag kan jeg komme meg ut?
Spørsmål? Still dem i PKH 2025: Diskusjoner og spørsmål / discussion and questions - #16 av andersb.

1 Like

FREDAG

Først og fremst: Hallen åpner kl 15. På dette tidspunktet skal alt av bord og sceneelementer være i hallene, men de må fordeles.
De første tingene som skal skje er da:

  • Brikkelaugets bil må tømmes, da utstyret som kommer herfra, skal brukes kjapt. Dette skal gjøres i hall A. Alt bæres fra Brikkelauget-standen til utpekte steder - typisk i området rundt Brikkelauget-standen.
  • Bord og sceneelementer fordeles til hall A og hall B. I utgangspunktet skal mesteparten av sceneelemenetene være plassert rett, men bordene er alle i hall A eller i LUG-loungen.
  • Bord og sceneelementer settes opp. Ingen modeller kan settes opp ennå!
    • Her trenger vi “all hands on deck” - jo flere som bidrar, jo raskere kan du sette opp modellen din.
    • Hallene settes opp etter guiden som er postet her på forumet. LINK KOMMER SNART!
    • Det er oppnevnt en hallansvarlig for hver hall. Anders B har oversikt over hall A, og Joakim H har hall B. Spør dem hvis du lurer på noe.
  • Strømtromler rulles ut til de relevante bordene. De er markert i planen. Hallansvarlig kan hjelpe til med å legge kablene smart mellom bordene.
  • Etter (og delvis samtidig med) at bord og sceneelementer er satt opp, må duker på. Modellene må ventes med fortsatt - vi jobber sammen for å få opp duker og bord.
    • Noen bord skal ha duk over hele, og noen skal ha duk hengende bare på siden.
    • Dukene skal fortrinnsvis helt ned til gulvet, slik at vi får dekket eventuelle kasser under bordene.
    • Duker og teip finnes ved Brikkelauget-standen.
  • Det er mulig at den store butikken trenger lempe-hjelp. Har du ekstra tid, still opp her :slight_smile:

Når bil er tom og bord er på plass, kan vi begynne å sette opp modellene. Halloversikten postet HER forteller hvilken hall, hvilket bord og ca hvor på bordet din modell skal stå. Samarbeid med bord-vennene dine, og finn ut endelig plassering.

Parallelt med at modellene så smått begynner å komme opp, må vi også ordne:

  • I LUG-loungen:
    • Stoler og bord
    • Serveringsbord (inkl. allergifri sone)
  • Inngangspartiet:
    • Vipps-plakater
    • Henvisning til toaletter
    • Stemmesedler og penner legges klart
  • Byggegrop:
    • Pressening legges ut og teipes til gulvet
    • Klossene kan fordeles utover.

Utover kvelden skjer forøvrig dette:

  • Grilling ca kl 1900. Dette skjer i/utenfor LUG-loungen.
  • Moc-kort gjøres klar og kan hentes med holder.
  • Sperrebånd med stolper gjøres klar (de trenger ikke settes opp før lørdag, men greit å plassere dem sånn ca.)

HALLEN STENGER KL 23 - da må du ut, for alarmen går på!

6 Likes

SØNDAG

Etter at publikum forlater området kl 16, så kan vi rolig begynne å rigge ned. Vi skal ha premieseremoni ca kl 16.30, så det er ikke noe poeng å gå alt for dypt i nedriggingen ennå.

Når premieseremonien er over, så kan nedrigg begynne for fullt.

  • Sperrebånd og -stolper samles i kassene sine, og plasseres v/ Brikkelauget-stand.
  • MOC-kortholdere leveres tilbake i eskene ved BL-stand.
  • Duker tas av løpende, samles ved BL-stand.
    • Ta en liten kvalitetssjekk på duken - er den veldig skitten eller hullete, sorteres de separat for vask/reparasjon/kast.
  • Strømkabler rulles sammen og samles ved BL-stand.
  • Bord og sceneelementer pakkes ned løpende
    • NB! Pass på at riktige sceneelementer havner på riktig plass - hallansvarlige Anders B og Joakim H har oversikt.
    • Brune bord skal til loungen på trallene sine
    • Grå klappbord og stoler skal til gangen bak hall A
  • Alt som skal tilbake til Brikkelaugets lager, tas med til Brikkelauget-standen
    • Vi venter litt med å laste det inn i bilen, slik at vi klarer å beholde oversikt.
  • Byggegropene pakkes sammen, og klossene kommer tilbake i kassene
  • LUG-lounge og inngangsparti pakkes sammen og ryddes
  • Generell opprydning av papp, søppel og annet.
  • Mopping av gulv i begge haller, loungen og gangen.

Det blir pizza ca kl 19 (en opptelling tas før bestilling).

7 Likes

Hvordan montere sammen sceneelementer

Sceneelementene vi bruker må monteres på en spesiell måte, for å være stabile og ikke ramle.

La oss ta et eksempel på en sammensetning. Vi skal bygge denne 3x8 meter store scenen til et felleslayout (ikke realistisk for i år, men et tenkt eksempel):

Hvert sceneelement har én kort- og én langside som har en “leppe”, og én kort- og én lagnside med “kanal”:

For å korrekt bygge en solid scene må “leppen” hvile i “kanalen” på neste sceneelement. Bein plasseres på “kanal”-enden.

Først starter man altså med ett sceneelement med 4 bein:

Deretter bygger man bredden på den totale scenen med ytterligere to bein per sceneelement:

Neste element blir med to bein:

Deretter kommer det to elementer som har ett bein hver, og hviler med “leppen” i “kanalen” til naboelementene:

De to siste stegene repeteres til totalen er ferdig.

2 Likes