Power functions og gammel batteriboks

Hei, jeg har nettopp bestilt meg et komplett Power Functions sett fra Bricklink, men fra to forskjellige selgere. Så nå har den ene forsendelsen med motorer, ir-reciever og fjernkontroll kommet, men batteriboksen (som er i en annen bestilling) har ikke kommet enda.

Og nå er det helg! :stuck_out_tongue:

Er det mulig å bruke eldre 9V batteriforsyninger for å teste motorene og IR-reciveren? Vil ikke prøve engang hvis det er mulig at jeg ødelegger noe…

Det korte svaret er; Ja! :smiley:

Men nå sliter jeg med å finne igjen dokumentasjonen. :unamused:
Derimot har jeg oppsettet koblet sammen fortsatt, så jeg kan prøve å forklare. Ta først en titt her:
technicbricks.blogspot.com/2008_ … chive.html

PF-ledningene har fire ledere. Det gamle 9V-systemet hadde bare to (som jo egentlig er nok… pluss og minus, liksom). Den nye PF-batteriboksen (og det nye oppladbare batteriet) har en krets på utgangen som leverer strøm på to og to par. (Jeg husker ikke helt, men det har bl.a. noe med forover og bakover å gjøre i forhold til signal til f.eks. IR-receiver.)

Se nærmere på bildet med rødt kryss - det er denne oppkoblingen du er ute etter, men som artikkelen ganske riktig beskriver, virker det ikke. Det som trengs, er å forbinde to og to kontaktpunkter i den nye PF-pluggen (ref. fire ledere - to av dem får strøm fra 9V batteriet, de to andre får det ikke - dermed “virker ikke” utgangene på IR-receiveren). Legg merke til de to kontaktene som er satt sammen - mellom batteriboksen og IR-receiveren - gammel 9V kontakt i den ene enden (på batteriet) og IR-receiveren i den andre. “Internt” i disse pluggene ønsker du forbindelse mellom kontaktpunktene som står ved siden av hverandre (altså ikke overfor hverandre). Det gjør du enklest med to biter tynn metallfolie (aluminium går bra). Mellom de to pluggene legger du bitene på hver sin side av det avlange hullet slik at punktene på samme side forbindes. Pass på at de to metallfoliebitene ikke møtes på midten! Når de ligger der de skal, klikker du kontaktene sammen igjen og det hele holder seg på plass. Nå har du forbundet IR-receiveren via to plugger (med to foliebiter mellom) til en 9V plugg. Med dette oppsettet kan du styre det du kobler på utgangen på IR-receiveren med fjernkontrollen uten en av de nye strømkildene.

Dersom dette ble komplett uforståelig, kan jeg sikkert få tatt noen bilder i morgen. Bare gi meg beskjed.

Dersom du vil lese deg opp enda mer på PF, kan du starte her:
brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=297938
(Litt vel teknisk, men sikkert helt korrekt.)

Kanskje noen andre har den referansen jeg ikke finner igjen?

-Erik

Fin forklaring syns jeg. Skal teste dette imorgen med mine gamle 9V-bokser. De er jo så små og fine :slight_smile:
Får dra innom ikea og kjøpe billige 9V batteri.

Takk. :blush:

Husk bare at et 9V batteri ikke klarer å sveive en XL-motor særlig lenge… :sunglasses:

-Erik

Jeg fant denne som forklarer saken ganske godt. technicbricks.blogspot.com/2009/ … eiver.html

Det nevnes også her at LEGO har oppdatert IR-mottakernen nå og at den er kompatibel med både denne boksen, slik jeg forstår det, og er klargjort for “single pin signal”. (Man kan da styre ett av/på element per kobling. Altså fire separate signal per IR-mottaker).

Var å kjøpte 9V batteri i dag og gledet meg til å teste dette ut, men det viste seg og ikke være fult så enkelt. Kontaktene på PF elementene passer ikke med de gamel batterielementene. For å løse dette må man kjøpe en forlengingskabel. Disse har gammel kontakt på undersiden av “pluggen” og den nye PF på oversiden. Finnes i 20 og 50cm.