Review: 8294 Excavator

LEGO Set #8294 Excavator
Sjanger: Technic
Aldersgrense: 9-16
Antall brikker: 720 (i følge Peeron)
Pris: 549,- katalogpris (499,- hos Extra Leker)

(Trykk på bildet for å komme til Brickshelf galleri med flere bilder)
Først må jeg si jeg var litt skuffet over størrelsen på settet. Hadde håpet at det skulle være litt større egentlig. Men fra første gang jeg såg bilder av dette settet så bestemte jeg meg for at jeg skulle ha minst ett av disse. Mest på grunn av en ny del som er i settet som jeg kommer tilbake til senere.
En positiv overraskelse var at de beltene var i samme mørke gråfarge (DBG) som på snøskuteren og buldoseren som jeg har fra før. Ut fra bildene på denne gravemaskinen så trodde jeg beltene var sorte.
Settet kom i numererte poser som slike sett ofte gjør nå for tiden (men ikke alle). Jeg vil ikke si det var noen overraskende byggeteknikker eller noe nytt i byggestilen som jeg ikke hadde sett før.
Men jeg hadde jo håpet at de hadde laget LITT bedre plass til å modifisere inn flere motorer. Det følger med en byggeanvisning på hvordan man kunne modifisere inn én motor og én bryter og en batteriboks under (med Power Functions motorsetet #8293 (279,50 katalogpris)).
Men skulle gjerne sett motor på beltene også. Samt IR fjernkontroll istede for manuell switch. Men de får man jo ikke kjøpt som egne sett så det er vel grunnen.
Finnes også en bonusmodell som man kan finne byggeanvisningene på via internett. Har ikke testet den modellen selv.
Men så til det store nye: To stykk linjære aktuatorer.
Disse krever litt nærmere forklaring da kansje ikke alle her vet hva det er: Det er en sylinder med en arm som presses ut eller inn med å tilføre en kraft. I dette tilfelle er det en mekanisk rotasjons bevegelse som skal til for å få armen til å gå ut av sylinderen. (Finnes pnaumatiske sylindre som beveges ved å tilføre trykkluft.)
Selve sylinderen med feste annordninga (2x technic beam med hull, 1 rundt og 1 aksel hull) er ca 9 studs lang. På enden av armen er det en 2x technic beam også her med ett rundt og ett aksel hull.
Armen kan flytte seg 6 studs ut ved å koble til en technic aksling i enden av sylinderen. Samme som på de nye Power Function motorene, hvor akslingen stikkes INN i enheten i motsetning til før hvor det stakk ut en liten akslingsbit som man måtte skjøte på eller sette ett tannhjul direkte på.
I tillegg er det en ny del til i settet som hører sammen med denne aktuatoren (eller mekanisk stempel om du vil). Det er en liten festebrakett som gjør det enklere å få festet enden på sylinderen og får ett sentrert feste rundt for eksempel en Technic Universal Joint (part#9244) som da vil få bøyepunktet akkurat i senter av festehullet til denne nye festebraketten.
Når modellen er bygget sammen kan man ved å vende på en liten spake (gir skift på biler) velge mellom hvilke av de to stemplene som skal aktiveres når man skrur på hjulet helt bakerst på modellen.
Med motor innebygget vil jeg si at dette settet har STOR “playability” faktor. Selv jeg som ikke er den som setter meg å leker med settene måtte teste den i en kasse med LEGO brikker å teste maskinens grave egenskaper. Fikk jo straks ideer om GBC (Great Ball Contraptions).
Konklusjon
Veldig bra konstruert sett. Flotte kompakte løsninger på både tannhjul og andre mekaniske konstruksjoner.
Modellen bygges i tre steg: Underdel med belter, hoveddel hvor motor og førerhus sitter, armdel som er selve grabben.
Modellen virker solid når den er ferdigbygd. Selv med motor takler den mye.
Negativt er størrelsen og liten plass for å modifisere inn flere motorer.
Jeg sier bare; for technic frelste - løp å kjøp! Smile

En meget gledelig nyhet!
Det ser ut som om jeg MÅ ut å handle!. Selv om 6 studs er litt lite, kan det ordnes med en mekanisk konstruksjon. Dette har jeg ventet på! Kan nok ikke erstatte alle de lineære aktuatorene jeg har (en av dem beveger seg ca 60 studs), men vil gjøre mine konstruksjoner mye mer elegant og kompakt.
Utenom disse to er det nok bare beltene og dreiskiva som er av spesiell interesse for meg, men må nok ha minst 2 slike sett! (i første omgang…)

Har ønsket meg den, men akkurat nå så sparer jeg til modellandskap, og til neste år satser jeg på på de nye City-settene…

Målt under beltene er den 21 studs brei. Målt på selve “huset/maskinen” er den 15 studs brei.
Lengden på beltedelen er 22 studs. Huset uten selve armen (grabben) er 21 studs. Grabben rekker 40 studs ut fremmover fra førerkabinen.
Hele saken målt fra under beltene til toppen av førerhuset (uten grabben) er ca 16 brikker høyt.
Er det fler mål som er interessant?

Da er 8294 innkjøpt. “Leker” på Stoa hadde dem. Fant dem ikke på Sandvika storsenter, eller i de lokale “Pytt i Panne” butikkene. 549,- var litt i overkant men men…
Det som skuffet litt med aktuatorene var at “sleiden” roterte sammen med akslingen. dvs. sleiden må festes til noe, og kan derfor ikke operere “stand alone”

Birger