Sortering og oppbevaring av Legoklosser

Dette ser jo ganske likt ut ja. Har aldri sjekket Bauhaus før. Men hvis skuffene er av cirka samme størrelse som i Steriliten (ser slik ut) så er det faktisk billigere med Sterilite via Amazon og Boxeez. Betalte som sagt cirka 540 NOK, inkludert gebyr og frakt, for totalt 20 skuffer. Det tilsvarer 27 kroner/skuff, mens den fra Bauhaus tilsvarer cirka 48 kroner/skuff. Men jeg har muligens vært heldig med et tilbud og jeg vet jo ikke om kvaliteten er like god.

Kan hjulene tas av forresten?

Og så en liten korreksjon til min egen post tidligere: Skuffene i Steriliten kan tas ut. Da er de egentlig nær perfekte. Det finnes visst også måter å endre antall skuffer i hver modul også, men det innebærer en demontering jeg er usikker på om modulene har godt av.

Edit: En kjapp sjekk viser forøvrig at skuffene i Steriliten er signifikant mindre enn i Bauhaus sin. Sterilite er cirka 5x16,5x19.

Jeg snakket med de, de har lagt til Norge. Bestiller meg noen av Papimax Stackable Lego Brick Storage Sets :slight_smile:. Gleder meg!

Etter å sjekket overalt så synes jeg disse virker aller beste for bygging, har drøss av smartstore…men de synes jeg er best for set m/esker eller ved flytting.

Har brukt lignende skap som dette ajprodukter.no/kontor-konfe … d=19439046 (ser ut som de har solgt ut de jeg har) - de er geniale for du får alle esker perfekt lagt inn i hyllene pga dybden er så bra :slight_smile:

[/quote]
Dette ser jo ganske likt ut ja. Har aldri sjekket Bauhaus før. Men hvis skuffene er av cirka samme størrelse som i Steriliten (ser slik ut) så er det faktisk billigere med Sterilite via Amazon og Boxeez. Betalte som sagt cirka 540 NOK, inkludert gebyr og frakt, for totalt 20 skuffer. Det tilsvarer 27 kroner/skuff, mens den fra Bauhaus tilsvarer cirka 48 kroner/skuff. Men jeg har muligens vært heldig med et tilbud og jeg vet jo ikke om kvaliteten er like god.

Kan hjulene tas av forresten?

Og så en liten korreksjon til min egen post tidligere: Skuffene i Steriliten kan tas ut. Da er de egentlig nær perfekte. Det finnes visst også måter å endre antall skuffer i hver modul også, men det innebærer en demontering jeg er usikker på om modulene har godt av.

Edit: En kjapp sjekk viser forøvrig at skuffene i Steriliten er signifikant mindre enn i Bauhaus sin. Sterilite er cirka 5x16,5x19.
[/quote]
Hjulene kan tas av ja :slight_smile: Skuffene kan for øvrig tas ut ved at man klemmer dem litt sammen i bakkant hvor det er en liten stopper på hver side.

Mvh
Håkon

Da kom det en levering fra papimax, skal prøve å sende noen bilder i neste uke når jeg er tilbake fra ferie…kjenner jeg gleder meg :slight_smile:

papimax.co.uk/collections/l … rage-boxes

Er veldig spent på hvordan det er å stacke de som bildet [attachment=0]Papimax-lego-storage-drawers-grey-04_1024x1024.jpg[/attachment]

Så ikke dumme ut de - Kom gjerne med en god vurdering av de når du har fått de opp og testet litt :slight_smile:

Hvor mye koster disse når moms og frakt er inkludert?

Kan finne ut av det når jeg er hjemme og fått “faktura”, er litt spent på hvor mye frak selskapet tar i kommisjon :wink:

Det er nok nokså kostbare per boks uansett hvordan man regner på det, men tror det er verdt det om kvalitet og fleksibiliteten er der…

Her kommer noen bilder

[attachment=0]IMG_4036.jpg[/attachment]

[attachment=1]IMG_4037.jpg[/attachment]

To spørsmål:

1. Noen som vet om det går an å få tak i hvite håndtak/klemmer til Smartstore-boksene og i tilfellet hvor?
  2. Noen som vet om et sted hvor de 1,6 liters innsatsene selges billigere enn på Obs? Er på utkikk etter hvite. Spørsmålet gjelder forsåvidt de 3+3 innsatsene også.

Gjermund

Jeg har noen hvite håndtak/klemmer til bokser 14/15 variantene. En periode var boksene tilgjengelig med hvite håndtak fra Clas Ohlson tror jeg. Aldri sett løse håndtak i salg noe sted.

Bytter forøvrig gjerne mine hvite eller metallic håndtak mot sorte. :laughing:

Bare sett de på IKEA.

Jysk har jo Smartstore med hvite klemmer.

Er vel verdt et forsøk å kontakte dem om de kan skaffe løse klemmer som reservedel?
orthexgroup.com/orthex-group/contact

Thanks!

Tar opp igjen en gammel tråd om sortering da jeg ikke fant svaret på det jeg søkte etter. Sortering av klosser er nøye diskutert og dokumentert her, men hvordan sorterer og deler folket opp ferdigbygde sett? Altså hvis man skal bygge ned et stort sett på typ 2-3000 klosser i flere forskjellige farger. Deler man da opp i store og like klosser først i et par poser også havner “resten” i en egen pose til slutt eller bruker folket her inne et bestemt system? Hvor mange poser ca pr store sett? Eller fyller man posene etter farge?

Jeg tenker da på å sortere etter to kriterier: lett å pakke ned og lett (hvis mulig å få til) å bygge opp igjen.

Jeg sorterer utelukkende på farge. De fargene som det er mye deler på, får hver sin pose. Mindre antall på farge, samles gjerne i en mindre pose, viss det er 2-3-4 farger som kanskje bare har 10-20 deler hver.

Jeg kjøper haugevis med ziplock poser fra Ikea. De har 3 pakker med tilsammen 6 forskjellige størrelser.

Jeg vet at noen plukker fra hverandre settene steg for steg i revers, så de får de riktige delene som tilhører rette poser i henhold til instruksen. Det har ikke jeg giddet.

For modulhusene så pleier jeg å ta hver etasje til sin egen ziplock.

For andre større sett så tar jeg av og til figurer og deler med stickers/print i en egen liten pose, og resten i nødvendig antall ziplock-poser.

Takk for gode forslag fra begge to. Støtter begge forslagene! Da blir det ikke så altfor mye jobb å bygge ned. Bygge opp igjen blir en stor jobb uansett.

Jeg bruker varianten med å bygge ned i revers. Det tar neppe noe lengre tid enn å skal sortere på farge, og man har igjen for det når man skal bygge opp igjen. Stort sett så pakker jeg oppdelt på samme måte som det kom originalt. F.eks. Pirates of Barracuda Bay er da pakket ned i 15 merkede poser. I tillegg så sorterer jeg gjerne ut de minste brikkene og har dem i en egen mindre pose inni den store for å finne dem lettere under bygging. Når det gjelder Modular-bygningene (de eldre særlig) så kom jo disse gjerne med en pose per etasje. Jeg har splittet hver av etasjene i to for å gjøre det enklere å finne brikkene. Skal også legge til at byggebordet mitt er ikke veldig stort, så det gjør det også greit å ikke ha for mange brikker av gangen å forholde seg til :smiley:

15 poser på Pirates of Barracuda Bay. Hvor store poser snakker vi om da? Jeg har noen 300 x 400 mm, og tenker jeg får plass til ganske mye i dem. Godt tips med en liten pose for de minste tingene. Ellers bruker man veldig lang tid helt i starten av en pose når man skal bygge opp igjen.

Størrelsen varierer litt, helt ned i 1-liters, men jeg bruker mest 3-liters zip-lock.