Sortering og oppbevaring av Legoklosser

Det er nå en gang helt avhengig av hva jeg har tenkt å gjøre med settet etter at det er tatt fra hverandre.

Hvis jeg planlegger å bygge det opp igjen bygger jeg ned i revers, og merker posene tydelig med hvilket sett de kommer fra, og hvilken pose i settet det er snakk om. Så legger jeg alle posene i en stor pose.

Hvis jeg vil ha delene til å bygge mocs sorterer jeg ut alle de ulike delene, og legger de sammen med resten av brikkene.

Hei,

Ungene har fått myyye LEGO til jul og behovet for bedre sortering og kontroll melder seg atter en gang :slight_smile: Vi har tidligere lyktes sånn halvveis med å sortere etter sett/serie, men hver gang det skal lekes på tvers av seriene så blir det jo som forventet kaos…

Min gamle lego var sortert på farge, og jeg syns ikke det fungerte noe særlig godt. Vanskelig å finne igjen deler, da har jeg vært mer fornøyd med å sortere på brikketype og la fargene være blandet. Ulempen er at det blir mange kategorier / brikke-typer, og hvis man ikke er nazi blir det også mye “misc”-deler fordi ikke alt passer inn. Dette blir også ganske komplisert for barna å forholde seg til, men de har jo uansett ikke sjans sånn det er i dag med deler som flyter. Tenker at sorteringen i noen år må være underlagt et overformyndneri, så kan heller de ta seg av lek og bygging :slight_smile:

Etter å ha lest i tråden her ser jeg det er mange som bruker SmartStore-kasser, trolig med innsatser i? De stabler jo fint, men er litt mer omstendelig å finne frem i enn f.eks Papimax-løsningen? Har også lest guiden på Brickarchitect.

Så også på Cocraft sortimentskap, men de er ganske grunne, og det blir fort mye vegg-areal som går med. Et alternativ er kanskje IKEA sin Helmer-skuffeseksjon, med enten Essbox, SmartStore-innsatser eller andre sortimentkasser? Det er jo ganske modulært avhengig av boksene man setter inn, relativt god oversikt når man åpner skuffene, rimeligere enn en del andre løsninger

Det er snakk om underkant av 100 LEGO-sett foreløpig, og jeg vil gjette et sted mellom 15’ og 25’ brikker, samtidig er det en samling i kraftig vekst da det står høyt på ønskelisten til begge ungene.

Noen som har innspill til meg her?

Erfaring fra barnehage… kasse med alt funker strålende, de finner løsninger underveis…

Er de eldre må du finne det du har plass til og det byggeren liker.
Har selv smartstore nå og blir sprø av å åpne og lukke kasser, flytte på kasser etc… så jeg drømmer om skuffer med inndeling

Takker for svar. Vi har levd med alt i diverse kasser nå en stund, og det funker ikke bra lenger. Han har ikke tålmodighet til å leite gjennom for å finne deler som passer / kan erstatte det han egentlig ser etter. Når vi skal hjelpe til skjønner vi jo hvorfor, det er ingen hyggelig opplevelse.

Ser Bauhaus har noen fine og relativt rimelige skuffereoler, så jeg er litt fristet til å gå for disse med diverse Essbox / inndelingskasser oppi for å utnytte plassen. Eventuelt supplere med et par av de Cocraft sortimentskapene for brikker sortert etter type.

De bauhaus seksjonene har blitt anbefalt av andre her tidligere.
Jeg ser at å slippe å klipse av og på lokk er det jeg går for fremover

Her er følgende jeg bruker:

Små deler/lavt volum:
Cocraft sortimentskap, kjøpt hos Clas O.
Her er det flere forskjellige typer å velge mellom, litt forskjellige størrelser på skuffer og antall. Skuffene er forøvrig veldig lette å ta ut.

Litt større deler/eventuelt små deler i større volum:
Sterilite 3 drawer small storage.
Disse er veldig kjekke, lette å stable, men fåes kun i USA etc. Mine er kjøpt på ebay. Sterilite har forøvrig et veldig bredt utvalg av enheter man kan sortere lego i, men det kan bli noe dyrt å handle alt der når det må sendes til Norge.

Større deler/høyt volum:
Her har Bauhaus noen veldig fine enheter med opptil 10 skuffer. Rimelige og overraskende stabile.

Disse fåes i forskjellige kombinasjoner. Heter “skuffereol” på Bauhaus sine sider.

Tusen takk. De skuffene trenger jeg.