Svindel på Bricklink

Hei folkens,

Det er pinlig å innrømme at man har blitt svindlet, men jeg velger likevel å dele historien min som en advarsel til dere andre. Dette skjedde på (via) Bricklink, selv om det selvfølgelig kan skje overalt.

For en drøy uke siden fikk jeg inn et varsel på mail om at 10185 Green Grocer var lagt ut for salg for bare GBP70,- på en av butikkene på Bricklink. Kjempetilbud! Nesten for godt til å være sant? Etter å ha kontaktet selger, fått raskt svar og tilbud om at han som forsikring kunne sende varen i forkant og gi meg sporingsnummeret, valgte jeg å ta sjansen. Betalingen gikk over PayPal, og jeg fikk faktisk settet levert på døra bare to dager senere.

Men: Det viste seg at pakken var sendt fra S@H i Billund, ikke fra England som selger oppga som tilholdssted. Da luktet jeg lunta og kontaktet LEGO. Etter litt undersøkelse kunne de bekrefte min mistanke om at ordren var betalt med et stjålet kredittkort. Altså en fin ‘hvitvaskingshandel’; selgeren fikk penger av meg via PayPal og brukte et stjålet kort for å kjøpe varen. Og dermed sitter jeg igjen med svarteper, siden jeg har mottatt produktet av den illegale transaksjonen.

I tillegg til LEGO har jeg også varslet PayPal og Bricklink om selgeren. Begge disse to henvendelsene er fortsatt såpass ferske at jeg ikke har fått tilbakemelding på dem ennå. I skrivende stund er butikken “Discountedtoys” og selgeren “simonallen2k” fortsatt operative på Bricklink, så jeg advarer herved alle mot å ha noe med noen av disse å gjøre (inkludert å sende dem meldinger - i tilfelle Bricklink vil gjøre sine undersøkelser først). Siden slike typer har en tendens til å bytte navn og fortsette som før, så vær forsiktig hvis følgende faktorer er tilstede:

• Prisene er unormalt lave
  • Vareutvalget inneholder bare sett som er i salg hos S@H (ingen utgåtte sett)
  • Selger tilbyr seg på forespørsel å sende varen i forkant (i så fall aksepter dette, spor pakken og se om den har opprinnelse Danmark før du betaler)

Såvidt jeg har forstått på LEGO Forbrukerservice, som jeg har hatt flere telefoner med de siste dagene, er dette første gang de har opplevd dette i forbindelse med Bricklink. Vi får håpe at dette kveles i fødselen slik at vi får ha Bricklink i fred for slike svin i fremtiden, men dessverre er det uærlige mennesker overalt hvor det finnes penger…

Advarsel er herved gitt. Lykke til der ute…

Dette er alvorlig. Jeg syns du skulle legge ut en advarsel på forumet på BrickLink også!

Jeg skal det, men jeg gir Bricklink sjansen til å gjøre sine undersøkelser først før jeg lar fyren skjønne at han er avslørt. Jeg antar han ikke er norsk eller leser her inne…

Forøvrig ville det skuffe meg om ikke Bricklink gikk ut med en advarsel på forumet selv, når de har fått undersøkt litt. Det første de må gjøre er ihvertfall å stenge butikken og hive ut brukeren. Så må jo de som har kjøpt varer av ham varsles, vil jeg tro.

God idé å ikke avsløre ham for tidlig. :sunglasses:
Jeg så innlegget ditt på BrickLink nå i morges (ikke av raggsokk - som også er en ID derover, men av dageriks - du er vel ikke begge? :wink: ).

Hva skjer for ditt vedkommende nå?

Det var mitt innlegg ja; nicket “Raggsokk” var allerede tatt på Bricklink da jeg skulle registrere meg. Ikke noen ting får man ha i fred… :unamused: :laughing:

Jeg har altså fått svar fra Bricklink (derfor la jeg ut innlegget) om at brukerens butikk/konto er stengt, og jeg har fått slettet handelen fra registeret så jeg ikke får noen negativ feedback eller lignende i forbindelse med dette. Det virket ikke som om Bricklink hadde planer om å forfølge dette videre, siden de jo bare er en markedsplass og ikke deltar i selve handelen. Mulig de gjør visse tiltak, men det er i så fall på bakrommet.

Svar har jeg også fått fra PayPal, som følte med meg i denne sorgens stund og ba meg gå tjenestevei. Altså åpne ‘mekling’ med selgeren for å be pent om å få igjen pengene. Dersom dette ikke fører fram innen 20 dager kan jeg eskalere det til PayPal, så får vi se om det hjelper noe. Uansett er nå altså svindleren veldig klar over at opplegget hans er avslørt.

LEGO Forbrukerservice på sin side har vært veldig åpne om prosessen hos seg, men de anser kjøpet som ugyldig siden det ble betalt med stjålet kredittkort. Altså tilhører settet LEGO. Imidlertid fikk jeg et tilbud fra dem om å kjøpe settet til redusert pris (hvilket jeg aksepterte), dels for å slippe å betale fraktkostnader for returen og dels som et plaster på såret til meg. Totalt sett har jeg da betalt en snau hundrelapp mer enn jeg ville ha gjort om jeg skulle ha handlet direkte fra S@H (som jeg hadde planer om å gjøre etterhvert, men ikke akkurat nå…) så mitt personlige tap er ikke stort. Og skulle jeg slumpe til å få noe igjen fra selger/PayPal så blir det kanskje til og med en ‘god’ handel. Det er selvfølgelig hvis jeg ikke tar med tiden jeg har kastet bort på å forfølge denne saken, men det får stå for min regning…

Så, varer ærlighet lengst? Det er litt usikkert ennå. I skrivende stund har jeg tapt mye penger på å si fra til LEGO og dermed ha ren samvittighet, for forholdet var helt ukjent for dem da jeg tok kontakt. Spørsmålet er da om det ville ha blitt oppdaget og i så fall hva konsekvensen ville ha blitt om jeg ikke hadde sagt fra. Det kunne ha resultert i en ny regning fra LEGO, da på full pris, siden settet trolig ville vært åpnet og bygget forlengst innen regningen kom. Det kunne også ha resultert i en politisak, dog tviler jeg på det siden det jo ikke var jeg som hadde brukt det stjålne kortet. Det kunne også ha forblitt uoppdaget eller blitt henlagt av LEGO, hva vet jeg. Og dessuten er det jo fortsatt en liten sjanse for at forhandlingene med PayPal fører fram til noe, så saken er ikke helt over ennå. Hovedsaken er at svindelen er stoppet eller i det minste satt litt tilbake. Og jeg er en erfaring rikere…

Og sist, men ikke minst: Endelig kan jeg åpne pakken og starte byggingen! Jippi! :slight_smile:

Siste: Det ser faktisk ut som om selgeren nå har refundert pengene mine! Ifølge PayPal har meklingen blitt avsluttet og transaksjonen står til ‘Refunded’. Mest sannsynlig har han vel brukt et falskt kredittkort for denne operasjonen også, men nå er det ikke mitt problem lenger. Jeg tror vel ikke helt på det før pengene står på konto, men akkurat nå ser det ut som om dette får en lykkelig slutt tross alt!

Oi!
Takk for at du deler denne.