Jeg begynte å samle på Lego i år, og da spesielt store Star Wars sett og Winter Village sett for å ha de utstilt i huset. Ettersom jeg kun bygger lego’en for å ha den utstilt har aldri 10188 stått høyt på lista over pensjonerte sett jeg har prøvd og skaffe meg mtp på den “dokkehus”-aktige stilen.
Nå som 10188 blir relansert nesten helt likt under det nye sett-nummeret 75159 vurderer jeg og skaffe meg et sett. Har kun sett bilde av 10188 og vet fra erfaring at mange sett ser bedre ut i virkeligheten enn på bilde, derfor lurer jeg på om noen her har 10188 og kan fortelle meg om det er verdt og kjøpe det nye settet for å ha det utstilt?
Har lyst til og høre om andres erfaringer med 10188 før jeg bestemmer meg om jeg skal kjøpe 75159 eller ikke
Om 75159 er verdt pengene kommer for min del i første rekke an på RRP (veiledende pris). Generell prisstigning + “Disney-skatt” fører meget mulig til at prisen stiger fra kr 3999 (10188) til noe i nærheten av 4999 om man skal tro på internetts visdom (og da kan du like godt kjøpe et klassisk UCS sett som f eks [set]10212[/set] [setimg]10212[/setimg]). Jeg hadde 10188 stående i esken en lang stund før jeg solgte det videre nettopp pga dokkehus-stilen og tanken på hvor stress det hadde blitt å tørke støv av den. Men slik som LEGO rommet mitt ser ut nå, er ikke det et gyldig argument lenger…
Om man skal sette verdi på noe her, så blir det vel eventuelle unike figurer i settet som kan være kjekke å ha. Selve settet klassifiserer jeg som forrige “UCS”-sett, 75098 Assault on Hoth: these aren’t the droids you are looking for + move along. Og glede oss heller til ny UCS Snowspeeder som ryktes kommer sent i år eller neste år.
En prisstigning på 20% etter 8 år synes jeg igrunn ikke er så galt og største grunnen til at jeg vurdere settet er hovedsakelig størrelsen da jeg liker selve byggingen
10212 står derimot høyt på lista av sett jeg ønsker meg, men synes 6500-7000 kr for et sett med 2500 brikker blir i dyreste laget
Får vel se det litt an etter Lego’s offisielle avsløring
Den nye Snowspeederen blir garantert kjøpt ved lansering, håper den blir like bra som de UCS-modellene som kom før Hoth
Du svarer vel langt på vei på ditt eget spørsmål her når du sier at den aldri har stått høyt på lista.
Jeg har 10188, og det var tilfeldigvis det første store Star Wars settet jeg bygde. Synes det var artig dengang, men byggeteknisk (ikke noe særlig spennende teknikker å lære her) og til utstilling er det ikke like stas som f eks Imperial Shuttle som skybert nevnte. Dog er det mange klassiske scener fra filmen som er gjenskapt her, så de fleste som har vært på besøk har tittet litt rundt i de forskjellige rommene.
10188 vs 75159 - hvis du er glad i minifigurer så er det nye settet bedre, men blir litt individuelt om det er verdt de ekstra kronene. Havner sikkert på rundt 5000,-
Hvis du er interessert i å spare noen tusenlapper ved å kjøpe en brukt 10188, send meg en PM. Min har stått “utstilt” inne i et skap et par år nå…
Minifigurer kommer stort sett i andre rekke, selve modellene er det viktigste for min del, så med tanke på det har vel både Skybert og Lars rett i at 10212 er et bedre sett
Startet med Lego igjen etter barndommen først i vår så har til nå kun klart og skaffe meg 4 av de pensjonerte UCS settene (Red Five X-Wing, B-Wing, R2-D2 og SSD), men må vel kanskje prøve og skaffe Imperial Shuttle også
LarsB: takk for tilbudet, men dersom det blir dukkehus Death Star på meg blir det nok det nye settet da jeg liker følelsen av å åpne et helt nytt sett og bygge det fra uåpnede poser
Har du derimot en ekstra 10212 ville det vært av interesse uavhengig av om det er brukt eller ikke, Hehe
10212 er verdt pengene, og den kan evt Bricklinkes/Bricks & Pieces langt på vei for en billigere penge (jeg holder på med min nr 2 i bildet under). Den er PEN og har vingespenn på 70 centimeter når vingene er slått ut. I tillegg ville jeg heller kjøpt et par 10236 Ewok Village enn en Dødsstjerne hvis utstilling er målet. Har for øvrig enda ikke bestemt meg for om jeg vil selge en av shuttlene, jeg antar det kommer helt an på hvilken pris jeg får for den (den er bygget av en miks av brukte og nye deler, men unngår brikker som avviker mye i farge).
10212 ser veldig bra ut ja, må vel bli innkjøp av den etterhvert
Ewok Village så egentlig også veldig bra ut på bildet ditt, har egentlig ikke vurdert det settet i det hele tatt før. Må kanskje vurdere og bestille et av dem samtidig som det nye Winter Holiday Train når det kommer
Synes nå prisen på snaut 5000kr er litt i overkant for et slikt sett. Mye deler ja, men det burde ikke kostet mer enn f.eks Disney Castle til kr3499,-. Hadde tenkt å kjøpe meg en, men nå som prisen er like høy som tårnet på Jedi-tempelet, da utgår den til fordel for løsklosser på Bricklink til alle prosjektene mine :mrgreen:
5000 kroner er temmelig håpløst, men det skal sies at minifigurene ser utrolig flotte ut. <3 ny hairpiece til Han Solo f.eks. Blir spennende å se Bricklink-prisene på disse etter hvert.
Hei, denne tråden er mildt sagt relatable. Jeg googler “10188 vs 75159” daglig nå om dagen
Egentlig er jeg ganske skuffa over at Lego bruker en UCS-spot til en relansering av death star, så kort tid etter at 10188 har gått ut av produksjon, og særlig siden 75159 basicly er en blåkopi av 10188.
Og er det tilfeldig at et så uinspirert UCS-sett kommer samme år som (i min mening) dødsdøve 75098 Assault on Hoth (aka the copy paste on hoth)? Og dette rett etter at Disney har kjøpt opp SW-franchisen? Jeg mistenker at det ligger noe politikk bak her. Lego UCS har jo ellers hatt en kjempe-streak i det siste, masse kule sett fra SW-universet - men så kommer Disney - og vips to sett på rappen som bare er gjenbruk av gamle sett .
I utgangspunktet har jeg aldri siklet så veeeeeldig på Death Star, pga er ikke så opptatt av “lekesett”, men nå som jeg 10188 blir discontinued merker jeg at det klør litt i fingra likevel. Enten den eller 75159. Eller ingen av dem, men heller en Sandcrawler. Som forøvrig ser ut til å være kulere å bygge også.
Ellers har jeg også 10212, og det er definitivt juvelen i samlingen her. Stor, hvit og vakker. Til og med kona aksepterer å ha den i stua!
Sandcrawler > Death Star. Den er gøy å bygge, ser bra ut på hylla, har bra minifigs og funker fint som lekesett i tillegg. Og den er stor, tung og går på BELTER! Går bra sammen med andre Tatooine-relaterte sett også. Helt klart bedre value for money. Only Imperial Stormtroopers are that precise…
Ja, det var ganske skuffende. Mange håpet nok i det minste at 75159 ville være en oppdatering/oppgradering av 10188 med mer moderne byggeteknikker og brikker. Spesielt da den forrige akkurat har forlatt butikkhyllene, så hadde i alle fall ikke jeg trodd det bare var en relansering med 25% økning av prisen. Sparte i alle fall en del penger, og min bedre halvdel er nok mest fornøyd med akkurat dette settet
@skybert80 Sandcrawler ser helt klart ut som en mer spennende build, ja, så mulig jeg ryker på den.
Har googla litt rundt, og til min overraskelse ser det ut som den er billigst på lego.com? (bortsett fra på bricklink).
men jeg skjønner ikke helt greia med lego-siden. På norske lego-siden har de kun Death star under SW exclusives, men på lego.com har de Hoth og Tie fighter og masse gøy.
men kunne de ikke likegjerne solgt dette via lego.no, når det uansett er tilgjengelig her i norge?
De andre SW settene ligger på den norske siden også, se under Exclusives - View all.
Det er ikke så mange som fører Exclusives settene, så ofte er det ikke noen bedre priser å finne dessverre. TRU/Outland er ofte litt dyrere men har tilbud innimellom, Lekekassen har noen exclusives (men ikke SW) på tilbud.
@larsB - Hm, ja nå har jeg sett litt rundt på lego.com og jammen kan man ikke kjøpe exclusives her óg! Hadde jeg visst det før, kunne jeg nok spart et par lapper.
5000,- for sandcrawler på outland mot 3000 på lego.com!
Men hva er “TRU” ? Toys r us?
Ja de har vel steppa opp med et par exclusives i ny og ne, men sjelden så mye utvalg.
Tidligere så måtte jeg kjøpe flotte Exclusives med en gang de var tilgjengelige, men nå har jeg et litt mer avslappet forhold til det og plukker det opp når det er gunstig. For SW er det dog ikke så mange mulighter, 25% på TRU, når det er doble VIP poeng i S@H, av og til noen små tilbud i forbindelse med 4. mai. Med mindre man deltar på et arrangement hvor LEGO har spesielle tilbud til deltakerene.
Kult, jeg begynte selv å samle for en liten stund siden. I hovedsak Star Wars, Architecture, Castle (< 93), Pirates (<93).
Mange av settene har jeg flere av (uff ) som blant annet 10188 - det var for jeg hadde lyst å ha dette som et byggeprosjekt med kidsa når de ble litt større, men de er fortsatt uåpnet…
Etter å lest en del av “testene” så falt jeg ned å bestille 75159 via VIP nå som vi faktisk åpnet denne uka og fram til nå så har det vært vellykket. Jeg håper på et fortsatt fint byggeprosjekt og ikke minst at det blir gøy i utstilling og i lek. Jeg er såpass fornøyd at 75159 blir en del av mine uåpnet samling når den blir lansert.
Som Star Wars geek så blir jo ungene veldig opptatt av historien/filmene og det som virkelig er gøy er at nå har minsten virkelig oppdaget og elsker de ferdige bygde settene…resten av familien er dog litt oppgitt av at han har Tie Fighter og X-Wing lyder istedenfor “brom brom” lyder…blir vel sånn når han flyr rundt med de sammen med faren…
Jupp. Da gikk jeg på en smell, og jammen kom det ikke en sandcrawler i posten her tidligere i uka!
Bestilte for to uker siden. Men så ser jeg NÅ at det er “force friday” og triple VIP-poeng på alle starwars-kjøp på lego.com denne helga!
Blaaaahrrhg! Skulle fulgt med på dette og heller bestilt nå!
Og fun fact: ser ut som man får ca 4x så mye VIP-poeng på duplo ift star wars-lego, basert på pris. Greit å ha in mind hvis man feks skal kjøpe gaver til smårollinger ))