Til dere som lager ¨mocs¨

Hei

Bare lurer på en ting når det gjelder å bygge ting utenom tegninger. Hvordan skaffer dere deler. går alt via bricklink? kjøpes mange sett som dere tar deler fra? eller er det billigere metoder der ute?
Har laga endel innpå ldd etterhvert, for det meste bygg som jeg har laget ved å se på bilder av andres flotte kreasjoner. Hadde vært gøy å en gang fått til å lage noen av dem uten at det skal koste så vannvittig mye som det ser ut til å gjøre når jeg har handla via bricklink… Noen ideer og tips der ute?

Her er noe av det jeg har laga utifra å se på andres kreasjoner…

For meg er det vel en kombinasjon av alt.
Kjøper løslego på finn.no hvor jeg peller ut dyre deler og
gir resten til guttungene.
Kjøper set på 40% tilbud som blir splittet og sortert.
Kjøper også mye set på finn.no som blir “hogd” for delenes skyld
Jeg elsker å sitte å bestille på Bricklink og det blir veldig
fort dyrt.

Så etterhvert så har jeg bygget opp mitt eget utvalg til å kunne sitte
å bygge :slight_smile:

Jeg følger nok noe av Andrews framgangs måte. Ved å handle på Finn.no eller andre som kjøper og selger.
Ellers så er nok hovedkilden Bricklink, så langt det lar seg gjøre. Ellers så har jeg i det siste benyttet meg av å kjøpe deler direkte fra Lego.

Originale modeller for stort sett være i fred hvis når jeg kjøper noen. Hvis man da ikke handler flere av samme for delers skyld.

Det blir en salig blanding for min del. Basisen kommer fra sett, og så suppleres det med Bricklink eller Pick-a-brick / Bricks & Pieces på deler som man trenger i litt større mengder.

Noen tips til billig LEGO:

• Følg med på “Gode tilbud” tråden i Kjøp & Salg forumet
  • Følg litt med på lokale butikker, mange som selger utgående sett til halv pris en gang eller to i året.
  • Det pleier å være andre salg med 35% en gang eller to i løpet i året
  • ToysRUs har 25% salg av og til (på toppen av andre tilbud), da kan man få enkelte sett med over 40% rabatt.
  • Er du betalende medlem i Brikkelauget så er det jo også LUGBulk en gang i året som er verdt å bli med på

BrickLink, Pick-a-Brick og Bricks & Pieces hos LEGO, prøve å albue seg frem ved bøttesalg i Skærbæk, bytte med andre på forumet, …

Her går det også i Bricklink, store lots på finn.no som sorteres samt Pick-a-Brick i Lego-butikker når man er i utlandet. LUGbulken er absolutt verdt å sjekke ut, da kan man få tilgang på nokså store kvanta med elementer man ønsker seg en gang i året. Dessuten er kontingenten 150 kroner. Noe som er latterlig billig når man har LEGO som hobby. :stuck_out_tongue:

Hva ser dere etter på finn.no når dere handler løs lego her, pris/mengde?

Kjøper kun vis det er latterlig billig og ikke støv.
Kjøper helst " bygget en gang"

Lang erfaring med kjøp “overalt” tilsier at nye, ubrukte klosser er best
Begrensningene kommer fort når delene du trenger ikke lenger er i produksjon/salg, da er Bricklink best, fordi du nesten alltid finner delen der, både brukt og ny. Det finnes unntak, men de er sjeldne
Etter ca 15år med kjøp etter Dark age har jeg nå en så stor samling at mye lar seg bygge med de klossene jeg har.
Kom dessverre for sent i gang med å kjøpe modulhusene, og har endt opp med å måtte samle brikker til Market Street, Cafe Corner og Green Grocer, der er det enkelte brikker som er sjeldne og veldig dyre. Uten en stor basissamling hjemme ville dette prosjektet ikke være verdt det.
Mitt tips er å samle litt hele tiden. Kjøp sett når de er på tilbud selv om du ikke vet at du trenger alle brikkene. Selg de du vet at du ikke kommer til å bruke på Bricklink. Dersom det er sett du vet at du har lyst på, kjøpt de nå, de kommer til å øke i pris etterhvert dersom du likevel ender opp med å sette de på en hylle.
Lykke til

Vær kritisk til prisen i hvert fall. Usortert Lego bør man vel ikke betale mer enn rundt 100 kr pr kg for med mindre man ser mange fine deler på bildene man er ute etter. Og spør selger om det er mye “fremmedlegemer” i lotten, har opplevd å finne mye rart i brukt Lego. Klinkekuler, andre byggeklossemerker, døde fluer, brukte plaster (usj), Bionicle og andre irrelevante plastleker.

100 kr/kg eller mindre er min rettesnor også, pluss at jeg må se deler fra utgåtte sett som jeg er interessert i. Blander i utgangspunktet ikke bruktkjøp inn med resten av brikkene, men noen deler migrerer naturlig over gjennom bruk i MOCS som senere demonteres.

Har funnet mye… rart… i brukte lots. Skulle gjerne hatt et rom med automatisk nød-desinfeksjon og en hazmat suit. :laughing:Nesten hver gang jeg har kjøpt en slik lot har jeg tenkt “dette gidder jeg ikke igjen”.
Det er dog ikke til å komme utenom at det er mulig å gjøre noen gode kjøp innimellom.

Generelt er jeg vel enig med Baard om at det er bedre å kjøpe nye brikker.

Sitter her med 15 kg usortet løs Lego kjøpt på Finn.no, og lurer på hva i … tenkte jeg på.
Dere som gjør dette ofte hvilken fremgangsmåte bruker dere når dere går løs på en slik haug?
Det frister litt å hive alt i vaskemaskinen først, men det er kanskje ikke lurt da det kan ligge noe som ikke er Lego innimellom.
Så da ender jeg nok opp med grovsortering først, så vaskemaskin.

Fristende å vaske alt først, men da risikerer man jo at noe kan bli ødelagt.

Det mest effektive er å sortere først, og deretter sorte ut deler til sett man ønsker å bygge opp. Det kan være vanskelig å holde seg i skinnet hvis man kommer over deler fra sett man synes er spennende, da frister det å finne delene og bygge underveis.

Planen inntil jeg blir forledet er som oftest som følger:
Først plukker jeg bort alle store deler (store plater, båtskrog, flykropper etc)
Deretter grovsorterer jeg, legger til side “interessante” deler, minifigurerer og deler med print/klistremerker, resten grovsorteres på farge og vaskes.

Har kun gjort dette ett par ganger. Men pleier først å prøve å plukke ut det som ikke hører hjemme der. OBS. plukk ut elektrisk lego/trekkopp klosser.
Ellers så pleier Legoen å gå i en eller flere bøtter med litt Zalo før det skylles og tørkes.
Så man går løs på å finne om man har noen sett eller farge sortering.

Tror det finnes like mange svar på dette som det er AFOL :slight_smile:
Jeg personlig har vel skaffet antall deler på mange forskjellige vis. I starten var det jo for det meste å kjøpe sett. Noen sett med fine deler kjøpte jeg også flere av. Har også kjøpt en god del slike bokser med “standard” deler for å få opp samlingen med disse. Om du følger med i “Gode tilbud”-tråden så kan du også komme over rimelige sett i butikken som kan ha de delene du trenger. Har selv vært å hamstret LEGO sett på flere 50% salg her i byen :slight_smile:

Har også kjøpt en del på Pick-a-brick hos shop.lego.com men det er jo en dyr måte å skaffe seg mye deler på i dag.

I de senere årene med de større modellene mine har jeg planlagt dem i lengre tid og brukt LUGBULK ordninga for å skaffe en del deler. Andre har jeg kjøpt via Bricklink i små eller større doser. Er jo kjekt å handle hos Helge eller andre Bricklinkere i Norge da man slipper unna det der hersjens fortollingsgebyret på større forsendelser. Og om man har større mengder så kan man også få en god deal hos Helge.

Har ikke kjøpt noe via Finn.no eller eBay enda, da jeg synes det er vanskelig å bedømme kvaliteten på delene og mengden med deler på mange slike salg, eller bedømme om det er ekte vare.
Har også leitet litt på brukt-butikker, men er svært få her i mitt område som har LEGO og når de får inn noe så forsvinner det VELDIG kjapt ut igjen.