Tips til transport av MOC's til/fra utstillinger.

Tenkte at siden det ser ut til å bli mulighet for en del utstillinger fremover i tiden.
Så er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan få fraktet modeller til og fra utstillingene?

Innpakking er vel ett stikkord, men er det noen spesielle ting man bør tenke på her?
Stappe eventuell hule modeller full av bobleplast?

Hva med transport/forsending om man ikke kan ta dette med seg på flyet? Er vel ikke helt greit å ta slikt med seg som bagasje på flyet. Tenker da spesielt om eskene er større enn det som går i håndbagasjen.

Flyttebyrå? Transportselskap? Hvordan er erfaring av frakt av skjøre ting med vanlig transportselskap?
Koster kanskje skjorta å få det sendt med posten?

Til Skærbæk har jeg allerede planlagt å kjøre selv. Men blir jo slitsomt å måtte kjøre til alle landets utstillinger i alle landets hjørner.

Det som viste seg å være en flott metode å hindre at en modell plutselig blir til 100 modeller er å pakke det inn i plastfolie.
Jeg har hørt at det da også tåler flytransport, men har ennå ikke turt å teste det selv.
[attachment=0]fj31.jpg[/attachment]

Jau, da har jeg jo hatt flere events med erfaring på transport av MOC både pr bil og pr fly.
Jeg hadde ikke slik plastfolie som Matija nevner her, men brukte forskjellige teknikker for å få dette til.

1. Bygg solid, slik at det tåler litt humping og skumping. Er også greit bare når den skal flyttes rundt på bordet når vi setter opp utstillingen.

2. Bygg modulært. Lettere å stable flere små muduler enn å flytte en SVÆR modell. Slik som Samfundet som trønderne har bygget ville jo blitt umulig å frakte hadde den ikke vært modulær.

3. Bygg etter “IKEA”-metoden slik at ting kan flatpakkes. Ishavskatedralen er ett eksempel på dette. Der kan bunnen deles i to og de to delene kan legges oppå hverandre og ble puttet i en plastpose som jeg tullet bobleplast rundt. Taket ble laget både modulært og slik at det kunne flatpakkes. Dermed ble ikke denne pakken så stor når den skulle fraktes. Samfundet til trønderne var også laget i mange moduler som kunne flatpakkes.

4. Ta av smådeler og putt de inn i en zip-lock pose eller en annen liten pose. Med smådeler mener jeg ting som med stor sannsynlighet kommer til å falle av i transport, for eksempel antenne på taket eller flagg.

5. Bobleplast rundt store moduler før de går inn i eska. Om veggene er skjøre kan det være lurt å lage noen midlertidige avstivere innvendig som lett kan fjernes/settes inn ved behov. Eller fyll med bobleplast.

6. Fyll tomrommet i pappeskene med bobleplast. Eventuelt klær eller sovepose eller annet mykt som du likevel skal ha med deg til eventet slik som favorittputa di :slight_smile:

7. Tape igjen hull i eska (for eksempel hull for å bære flytteeskene) slik at dersom uhellet skulle være ute og modellen skulle bli skadet inne i eska så forsvinner ingen deler.

8. Husk å ta med ekstra tape for å lukke eskene når du skal hjem igjen!

Jeg har testet å fylle en søppelsekk med byggeskum, men dagens byggeskum tar for det første mange timer å tørke og kan kun legges i lag på maks 5cm av gangen for at det skal tørke. Det tok for lang tid så jeg droppet det. Samt at det ble for lite luft nede i søppelposen slik at det kunne tørke skikkelig. Men kanskje en søppelpose fyllt med slike isoporkuler eller lignende kan brukes istede? Er ikke like stabilt men funker sikkert det også uten at jeg har testet dette.

Med ovenstående punker har jeg fraktet flere modeller til og fra PKH2012 per fly og det gikk helt flott. Litt småskader, men ikke verre enn at det var kjapt fikset.
Har også kjørt helt til Skærbæk i Danmark via en svipptur innom Hamburg på veien med modellene i esker bak i bilen. Modellene var ikke like bra emballert da men siden det var jeg selv som kjørte så var jeg litt forsiktig og kom frem uten en eneste skade på noen av modellene.

Er også en god ide å få tak i tykke solide esker slik som flytte-esker eller de store eskene som LEGO sender settene i. Er også mulig med litt fingerferdighet å modifisere flere pappesker til å bli en større pappeske dersom du ikke klarer å få tak i en pappeske som passer til din modell.

Ishavskatedralen har jeg nå “jukset” litt med da jeg har bestemt meg for at den ikke blir demontert igjen på lang tid og har derfor lagt helt klar tape på innsiden av tak modulene. Denne tapen er så klar at man ikke ser den før man vet den er der.

Ett siste tips som kan brukes enkelte steder når man har laget ting modulært/flatpakket er at man lager ett system hvor man kan låse modulene sammen på ett eller annet vis slik at de forbli stående sammen etter at man har montert dem opp. Dette kan være noen enkle brikker eller plater man setter på i etterkant som låser ting sammen.

dennee kunne vært sticky.