Utstillings montre

Jeg har en del utstillings montre jeg vurdere og kvitte meg med. Hva ligger slike på i pris sånn ca?

hvilken størrelse er det på de?

Hva er det i dem da?

Regner med at du mener sånne som står utstilt i lekebutikker, med ferdigbygde (limte, brr) sett? De er utrolig kule! Har selv tre stk og er noe av det kjæreste jeg har i samlingen :slight_smile:

Det hørtes i så fall kult ut. kommer de i flere størrelser?

Hadde vært artig å se bilde av en av disse. Blitt nysgjerrig! :smiley:

Her er de tre jeg har :slight_smile:

På gruvedioramaet kan man trykke på den røde knappen og en sekvens med lyd og lys starter, som om de sprenger i gruven, etterpå kommer det hvite LEDlys på i “taket” som lyser dioramaet opp i ca 5 sekunder. Snurrer man på den gule “studsen” roterer borrekronen på …borrebilen. Drives av batterier.

I The Cars dioramaet er det kun hvite LEDlys i “taket” som lyser opp, dette er konstant belysning som drives av 220 V

Ninjago er absolutt ikke min greie men sier ikke “nei” når slike display er tilgjengelige.

veldig stilig den med gruva.

Jeg lurer sånn på hvor folk får tak i slike ting… driver du egen butikk?

Noen som har gode tips eller erfaringer i forhold til å bygge lignende montre selv? Kunne tenke meg å ha et par dioramaer stående på jobben, greit å slippe unna støv og klåfingrede kolleger! Ellers er jeg interessert i Cars-dioramaet hvis det ikke koster skjorta.

Nei, har fått tak i dem via kontakter i miljøet, :sunglasses:

Ikke så gale i pris på eBay; ebay.com/itm/RARE-Monster-Fi … 233ef9e86a

Her er kanskje noe for deg: ebay.com/itm/Self-Assembly-A … 2a41f1febb

ebay.com/itm/ACRYLIC-DISPLAY … 2ed59111fc

Ellers kan du jo rett og slett bruke akvarie(r), profft og belyst :slight_smile:
practicalfishkeeping.co.uk/c … f82488.jpg

juwel-aquarium.de/out/pictur … /10300.jpg

Det burde ikke være så veldig vanskelig.
Det vanskeligste er nok å skaffe en plastplate som er tilstrekkelig klar, tilstrekkelig formbar, og ikke for dyr.
Hvis du ikke har bedre ideer, så har IKEA noen billedrammer som benytter styrenplast istendenfor glass.

Endestykkene kan lages av gjennomsiktige bøttelokk. Jeg så egnede lokk i TaxFree-butikken på Gardermoen, men det er ikke den eneste mulige kilden til slike lokk. Du trenger to lokk, ett i hver ende.
Jeg ville limt fast det ene lokket, det fører til at hele konstruksjonen får strukturell styrke uten at det blir umulig å bytte innholdet i monteren når det passer deg.
Det er mulig at det er en ide å skjære av den øverste cm av den ene bøtta, og lime den på røret, i den enden der du ikke limer på et lokk. Det vil gjøre hele røret sterkere, og det gir den løse lokket noe solid å sitte fast i.

Du kan enten bruke lego baseplater til innvendig gulv, eller bygge det av andre materialer.