Da har jeg kommet litt lengre i prosjektet da jeg plutselig mottok en pakke fra Bricklink med Plate 1x2 Reddish Brown 
Og så har jeg vært å fotografert bygget på nytt. Hadde tatt noen bilder tidligere men noen innstillinger var feil på kamera så de egnet seg ikke for å legge på nett. Nå har jeg fått noen med noen bedre vinkler også.

Har nå bestemt meg for følgende fargeblanding på teglstein muren:
Dark Orange = 60 %
Dark Tan = 15 %
Reddish Brown = 15 %
Dark Red = 10 %
Disse tallene ble slik fordi jeg hadde bare 500 stk 1x2 plate i Dark Red, men nok av de andre.
Så var det å beregne størrelsen på bygget. Tok utgangspunkt i nord fasaden og vinduene i 2 etg. Bestemte meg der for at de to vinduene på siden skal lages av 2stk 1x2x3 vindu med 1x2x2 på toppen og det midterste vinduet bygges av 3stk slike vindu. Dette betyr at vinduet til venstre og høyre er 4 knotter bredt og det i midten er 6 knotter bredt. Ut fra bildene av bygget ser det da ut som avstanden mellom det midterste vinduet og de to på siden er omtrent like bredt som det midterste vinduet, altså 6 knotter bredt. Og helt på sidene er det da litt smalere og jeg valgte da 5 knotter bredt her.
Så da ble regnestykket 5+4+6+6+6+4+5 = 36 knotter bredt.
Så var det å finne ut hvor langt skulle huset være. Her hadde jeg ikke noen vindu og slikt å ta mål av helt enkelt, så da telte jeg antall steiner i teglsteinsmuren nordfasaden og på østfasaden og kom frem til at det er ca 55 mursteiner bredt og 62 mursteiner langt. Pluss utstikkere. Dette gir en lengde på 40 knotter.
Blir ett STORT hus! Kan jeg skrenke inn på ett eller annet her for å få det mindre? Det er letter å få med mye detaljer med større modeller, men da passer de ikke inn i ett vanlig LEGO-city miljø…
Så var det å regne ut hvor mange slike plater jeg trengte grovt sett til teglstein muren. Har jo bestemt blandingsforholdet, men ikke antallet enda.
Siden jeg hadde 500 Dark Red og dette utgav 10% av blandingen så lot jeg det stå som grunnen og da ble det 750 stk Dark Tan og Reddish Brown og 3000 Dark Orange. Disse ble så helt oppi en stor balje og blandet godt. Da er teglstein blandingen klar og jeg er klar for å bygge 
Neste steg er å finne ut åssen man løser enkelte detaljer som vinduer og området rundt vinduene. Er jo dette som jeg ser som det viktigste med hele modellen at dette blir så bra som mulig. Startet derfor med å lage en test på akkurat nordfasaden som jeg hadde tatt som utgangspunkt for størrelsen.
Her er de to testene jeg har gjort så langt:

Dette er første test sett forfra.

Dette er første test sett bakenfra. Her ser man at for å få til 1x1 plater så stikker platen ut bakover. Dette er fordi det ikke finnes 1x1 i Dark Orange. Men det finnes i alle de andre fargene jeg har brukt.
Men var ikke helt fornøyd med at vinduene stakk så langt inn så jeg gjorde en ny test og her er de trukket kun en halv stud inn fra fasaden med jumper-plates oppe og nede. Her er ett bilde sett forfra.

Og her er den andre testen sett bakenfra. Her har jeg i tillegg fylt inn hvite 1x brikker. Hadde håpet på å lage interiør i bygget også og ønsket derfor at veggene ser så pen som mulig ut fra innsiden også. Det gir også veggene litt mer styrke.

Kommentarer og tips mottas med takk!