Kirkegårdsveien 14, Tromsø

Ja, da var jeg igang med det første av to nye prosjekter med å bygge LEGO modeller av virkelige hus.
Jeg eier jo ikke så god fantasi og kunstneriske evner som dere andre, så jeg jukser med å bygge etter fotografier :slight_smile:

Dette er bare en WIP som ble pisket sammen på 3-4 timer. Så det mangler en masse detaljer. Meningen var at jeg skulle bygge noe mere i dag lørdag, men tiden rakk ikke til. Har sittet i hele dag å demontert noen LEGO-sett jeg hadde stående og sortert ut LEGO. Har også startet å sortere ut “russeLEGOen” etter at den til slutt har tørket lenge nok etter vasken av alle biten.

Men kansje jeg får litt tid i morgen til å fortsette med dette bygget…

Klikk på bildet så ser dere noen fotografier av huset dette skal forestille.

Er ikke så mange detaljer i dette bygget i Kirkegårdsveien 14. Men tar det som en oppvarming til Kirkegårdsveien 16 som jeg syns ser veldig spennende ut. Der har jeg bestilt mye deler via LUGBULK, så det blir ikke oppstart på det bygget før jeg har LUGBULK delene her.

Utfordrende den her da! Gleder meg til å se hvordan du løser tak/takrenner. Veldig bra den utstikkeren.

Snodig, var sikker på at jeg hadde spurt om dette er ditt hus i går… Men, er det ditt hus? Var fint med den runde delen :slight_smile:

Vel, nei, er ikke mitt hus. Dette er bare ett flott hus som står på Tromsøya som jeg hadde lyst å bygge i LEGO. Og som jeg sa så tar jeg dette som oppvarming til nabohuset som jeg også planlegger å bygge i LEGO. Men det blir atskillig mer utfordrende.
Selv bor jeg på Kvaløya som ligger rett utenfor Tromsøya med bare en bru i mellom.

Har flikket litt til på Kirkegårdsveien 14. Ingen interiør enda utenom litt gardiner.
Og har så vidt begynt med taket og gulvet til 2.etg.

Jeg har ikke vært inne i akkurat dette huset så jeg tar alt på fri fantasi innvendig. Men jeg vet jo at det er ett gammelt hus så det er ofte litt trangt om plassen inne og har ikke akkurat det vi kaller moderne og plassbesparende løsninger. Men desto enklere å lage i LEGO da :slight_smile:
Jeg har vært inne i flere lignende hus som ble bygget i denne tidsepoken med omtrent samme størrelse så litt vet jeg om denne hustypen.
Noe jeg vet om huset er at 1.etg inneholder stue og kjøkken og to innganger. Den ene inngangen er en garderobe/entre som leder rett til en trapp opp til 2.etg men er også dør inn til 1.herfra. Og den andre inngangen har ett lite vindfang hvor man etterpå kommer inn i stua. (Veldig vanlig løsning på mange av disse husene fra denne tidsepoken her i Tromsø).
Det er mye mulig de nå har fikset ett toalett i 1.etg men det mest vanlige var å ha toalett og to soverom i lofts etasjen, og ett vaskerom og boder i kjelleren. Kunne tilogmed være en liten hybel nede i 1.etg som da har egen inngang. Noe det ser ut til at også dette bygget har.

Det blir også installert lys inne i huset :slight_smile:

Ser bra ut! :slight_smile:

Flikket?

verb trans. flikke ( v1) ['flikə] reparere, utbedre; lappe
Altså har jeg lappet litt mere på bygget. Rettere sagt små justeringer. Og ble enda flere i dag. Samt at lysene nå er montert. Har bestemt meg for lysarmaturene i tre av rommene, men usikker på om det må bli to lysekroner i stua? Synes det var veldig stilig i toppen på Grand Emporium. Og med lys i disse ble det utrolig stilig.

Akkurat nå sliter jeg litt med hjørnene på taket. Der er det jo en merkelig konstruksjon. Og det er slike utfordringer jeg liker. Muligens må jeg ta en eller annen shortcut her. Men håper på å få det så likt som mulig.

Klarer ikke helt å finne en god løsning på takrennene heller. Men der har jeg nå funnet frem til en del alternativer. Så får vi se hva jeg ender på…

Åja, morsomt ord. :slight_smile:

Legg ut oppdaterte bilder da! :slight_smile:

Oi - oi! Spennende prosjekt dette, F0NIX! Tror nesten jeg må ta meg en tur bort til Kirkegårdsveien for å se husene i virkeligheten.

Du har løst oppgaven med buen som står ut fra veggen veldig bra! Gleder meg til å se mer! :smiley:

Hei,

Morsomt at du har valgt å bygge huset mitt - i LEGO! :slight_smile: Ser veldig bra ut.

I og med at jeg kjenner huset kan jeg kanskje få lov til å komme med ett par kommentarer og innvendinger? :smiley:

• I boligens hovedetg, som er hovedboenheten, (som du viser på bildet) så er
    [list][*]det store rommet, i forkant, fordelt på to stuer. Det er dobbel skyvedør i mellom stuene.
  • rommet til høyre, i bakkant, er kjøkken. Trappen til sokkel etg er også her.
  • midterste rommet, i bakkant, er nesten like stort som kjøkkenet, og blir brukt som kontor. Det er også en sovealkove under trappeoppgangen til etg over. Det er enkelskyvedør fra kontor til den bakerste stuen og vanlig dør ut til gang.
  • rommet til venstre, i bakkant, er gang med trapp til 2 etg og dør til kontoret.
    [/:m]
    [
    ]Sokkeletg er også en del av hovedboenheten og har
  • 2 bad. Det ene badet er tilhørende gjesterom, og det andre badet er uavhengig med inngang fra mellomgangen. Gjesterommet og det enkle baderommet er lokalisert rett under stuene. Baderom til venstre og gjesterom m/bad til høyre.
  • Hovedgangen (yttergang) er kvadratisk og i mellom gjesterommet og badet.
  • ett vaskerrom m/bod og ett soverom i bakkant av huset. Soverommet er under kjøkkenet, vaskerom under og bod under gang.
  • Mellomgangen er naturlig nok “koblet på” yttergangen, og i enden av denne gangen er trappen opp til kjøkkenet.
    [/*:m][/list:u]

Ah! Morsomt at du fant huset ditt i LEGO :slight_smile:

Vel som jeg sa har jeg jo ikke vært inne i akkurat ditt hus, men med min tid som installatør av tyverialarmer så har jeg vært inne i mange av disse type husene i Tromsø. Har blant annet installert i nr 16 som er naboen deres. Men det er så lenge siden at jeg knapt husker hvordan det såg ut der i detalj.

Om vi tar planløsningen på huset ditt, som det ser ut som jeg ikke har bommet så mye med;
Men det er jo to inngangsdører til huset: Den ene midt på langveggen ut mot Kirkegårdsveien, ender den inne på det rommet som du bruker som kontor?
Og den andre døren som er mot Alfheim (den med tak overbygg) er det inngangen dere bruker? Er det ett stort rom? Ser ut til at jeg må bytte om på de to rommene i den etasjen. Men så lurer jeg på hvor går så trappen opp til lofts etasjen?

Hvor mye vet du historisk om bygget? Har du eller din familie bodd der siden det ble bygget?
Kunne vært artig å vite når det ble bygget og eventuelt hvem som var arkitekt om noe slik data finnes…

Jeg skal ta litt flere bilder av LEGO-huset i morgen.

Og om du kjenner de som bor i nr 16 så kan du jo tipse dem om at deres hus er neste prosjekt som blir oppstart med til sommeren når jeg får de rette delene :wink:

Edit:
Det var jo bare å ta ett google-søk så fant jeg jo svar på noe av det jeg lurte på:
arkitektamundsen.no/Historie.htm

Hehe, ja det var litt spesielt. :slight_smile: Morsomt å se at andre liker hjemmet mitt da.

Faktisk har jeg selv tidligere bodd, men da leid, i Kirkegårdsvegen 16. Det er ca 9-10 år siden. 3 av 4 etg i bygget var eiet av min onkel, og jeg leide øverste etg. Nå eies hele boligen av min far. Trolig er det gjort store forandringer innvendig i boligen der siden sist du var der. Alt er pusset opp (eller under oppussing) og en del er forandret på.

Jeg har skissert opp boligen min. Etg for etg. Håper de kan være til hjelp. Dette er raske skisser, og bare “sånn ca”.

• Boenhet U0101:
    [list][*]Kjeller-/sokkeletg
  • Hovedetg / 1 etg

Boenhet U0102 :

• Uteleiedel / 2 etg
  • Uteleiedel / 3 etg (3 etg er mindre pga skråtak. Etg er oppe i husets røst.)
    [/*:m][/list:u]

Det er faktisk 3 inngangsdører til huset, opprinnelig. Det er også en i sokkel, og det er denne etg jeg bruker som hovedinngang. Han som eiet boligen frem til 2009, tror jeg det var, bygget igjen døren som vender rett ut mot KGV. Døren er bygget igjen og blir i vegg til trapp opp fra sokkel, til kjøkken. På innsiden ser døren bare ut som ett vindu.

Inngangen på oversiden av huset er “hovedinngangen” til boenheten U0102. Uteleidelen. Huset fremstår enda i dag og er bygget som en tomannsbolig / generasjonsbolig. Derfor er det gjennomgang fra kontor og videre opp.

Historisk om bygget er stortsett det som blir nevnt i linken over, men det har vært eiet av familien Hansen som eier Interoptikk butikkene tidligere. Stein Tore Hansen’s far, eller bestefar, kjøpe boligen og var eiet av deres slekt frem til 2009.

Skal tipse min far om at du også blir å lage ett LEGO-bygg av huset hans også! hehe.

:smiley:

Artig sak, lag huset ferdig og så kan du bare komme å se på Kirkegårdsveien 16.

mvh

Ola Giæver jr.
tlf. 900 39053

ookg@giaever.no

Tusen takk for skissene, de hjelper jo selvsagt enormt for å lage interiøret mest mulig korrekt. Bygget blir jo i “LEGO”-skala, det vil si jeg tar utgangspunkt i noen spesielle trekk ved huset, i dette tilfelle vinduene. Og så ser jeg på fotografiene som jeg selv tok av huset for å finne de rette proporsjonene. Så det blir jo ikke en helt eksakt kopi, men håper jo på å få det så likt som mulig. Disse skissene får meg jo til å legge litt mere arbeid med interiøret av huset også.
Og som jeg skreiv tidligere så blir det lys inne i huset, så man kan faktisk se interiøret uten å løfte på taket.

Men huset blir jo bygget i moduler som vil si at hver etasje er en modul, slik at man kan løfte av topp etasjen og komme nærmere inn på detaljene på innsiden.

Om vi er heldige, får vi (Brikkelauget) være med på en utstilling 7.april og jeg skal forsøke å ha dette huset ferdig til da og dette blir da med på utstillinga.

Oki, da har jeg kommet litt lengre. Har nå bygget 1.etg, 2.etg med vegger innvendig. I 3.etg fikk jeg ikke plass til noe vegger pga takkonstruksjonen min. Men det går en trapp opp dit :slight_smile:

Jeg her heller ikke helt fornøyd med den takrenne konstruksjonen min. Får se om jeg finner en annen løsning etterhvert.
Mangler også vinduet oppe i toppen på endeveggene. Men der fant jeg ingen god løsning (frem til nå).

Skal nå fortsette med kjeller etasjen, som er den med minst utfordringer. Men kommer til å lage litt av plenen og bakkenivået rundt for å vise at det står i en bratt bakke.

Her er 1.etg sett ovenfra. Har tatt meg noen kunsteriske friheter og avveket litt fra skissene til huseier :slight_smile:

Her er ett bilde av 1. til 3.etg med tak. Den kabelen som dere ser henger ut er til taklysene i 1.etg.

Flere bilder finnes her: flickr.com/photos/f0nix/sets … 421414651/

En bitteliten oppdatering.
Endret på takrennen, og taket bittelitt. Liker designet på denne takrenne konstruksjonen bedre.

Kjempeflott! :slight_smile:

Ser veldig bra ut

Hvilken skala er det? Ser litt stort ut for å være minifig-size

Det er i en akkurat passe skala :smiley:

Skalaen bekymrer meg ikke. Jeg ville jo bygge dette huset med tanke på å få vinduene i dette huset så bra som mulig. Er jo der man ser det meste av detaljene ligger. Selvsagt er jo det runde hjørnet også litt morsomt. Men bygget kunne sikkert vært mindre selv med det runde hjørnet som jeg har laget nå. Men da hadde jeg fått problemer med vinduene.

Såg på muligheten til å lage SNOT-vindu med trans clear bricks eller plater. Men jeg klarte aldri å få frem den samme effekten. Samt at da kunne man jo ikke se inn i huset :wink: