Siden vi på utstillinger i Norge som oftest ikke har nok påmeldte utstillere til å lage store, sammenhengende layout for by og tog hver for seg, samler vi det i et felles bylayout. Denne guiden samler standarder vi har for dette felles bylayoutet på Utstillinger i Norge (hovedsakelig de arrangert av Brikkelauget eller der Brikkelauget har stort ansvar). Det er ikke slik at alle små og store utstillinger i Norge er nødt til å følge disse - men felles bylayout på utstillinger der Brikkelauget er arrangør/medarrangør, kommer til å fokusere på disse. Hvis du ønsker å være en del av noe større, og la bygget eller scenen ditt komme til rette som en del av en storby med alt liv og røre det medfører, så er felleslayoutet riktig plass for deg!
En standard betyr ikke at du er 150% nødt til å bygge den identisk, men er en guide for å sørge for at når flere bygger til samme bord, blir det ryddige overganger.
Hver bidragsyter til felleslayoutet står fritt til å gjøre som de vil inne i det området de selv bygger, men standarden forteller altså noe om hvordan endene av din del bør se ut for å treffe naboen.
Hva kan jeg bidra med til felleslayoutet?
Egentlig hva du vil - så lenge det er i minifigurskala*! Det er alltid kjempegøy å være med på bylayoutet - og se det bygget du har stående på hylla virkelig bli en del av den storbyen det var ment å være!
Det er INGEN krav til at bygget du melder på til felleslayoutet MÅ være em MOC (My Own Creation) - det er absolutt kjærkomment å få påmeldt modeller som f.eks Lego sine modulærhus,
Alle bidrag er hjertelig velkomne - alt fra én enkel bil, via en scene i trafikken, fire veimoduler, en bygning på en baseplate og alle skalaer helt opp til svære områder på 100 baseplater.
I utgangspunktet er ingenting for stort eller for lite, og alle bidrag mottas med takk! Men, hvis du planlegger å bygge noe gigantisk, ta gjerne kontakt så vi kan sparre litt rundt de store linjene. Se også teksten om typisk oppbygning av bylayoutet under.
Eksempler på hva folk har meldt på:
- Én veiplate med et krater der en UFO har landet
- En liten samling med biler
- En liten villa med hage, på 48*48 knopper/studs
- En rekke med Friends-hus på ca 1,5 meter, som plasseres langs en vei
- En del av en samarbeidspark, der f.eks 7 personer har gått sammen for å lage en større park
- Et godstog med et par vogner
- Et Lokomotiv
- Et parkeringshus på 2x2 baseplater
- Et sykehus på 3x3 baseplater
- En gård som ligger i utkanten av byen
- En bydel på ca 3x6 baseplater, med en trikk som kjører i sin egen sirkel
- En enkel togstasjon på 2x1 baseplate med dobbeltspor utenfor
- Stort togområde med dreieskive, på 10x10 baseplater
- Stor togstasjon på 25x5 baseplater
Det er heller ingen begrensninger på tema - Friends passer definitvt inn, og hvis du har veldig lyst til å bygge en versjon av Diagon Alley fra Harry Potter, finnes det en plass til den i byens bakgater. Er du glad i å bygge middelaldre/Castle, så kan du jo lage en Renessiance Faire, ved å putte inn en del turister? Det er kanskje ikke slik at en slagscene fra planeten Hoth i Star Wars-universet passer perfekt inn, men vi ønsker ikke at felleslayoutet skal være begrensende for fantasien - vi trikser det alltids til
Modeller som er med i felles bylayout kan delta i konkurranser på lik linje med alle andre modeller, med de regler som gjelder for hver utstilling.
Typisk oppbygning av bylayoutet
Bylayoutet bygges vanligvis på et bord som er 3 meter bredt. Lengden varierer ut fra hvor mange bygg som er påmeldt, og hvor store de er. 3-meters bredden tilsvarer rett i underkant av 12 32-brede baseplater. Vi har som oftest tog på samme layoutet, som får lov å kjøre ytterst på hver side av byen. På noen utstillinger vil bredden variere, og bordet blir kanskje L-, T- eller U-formet. Det vil avhenge av hva som blir meldt på.
I praksis disponeres de 3 meter med bredde omtrent slik:
- Nesten 1 baseplatebredde med sikkerhetssone, også kalt “veltesone”
- 1 baseplate med dobbelt togspor, “hovedsporet”
- 8 baseplater med by; bygninger, veier, parker, aliens som lander, eller hva det nå skal være
- 1 baseplate med dobbelt togspor, “hovedsporet”
- Nesten 1 baseplatebredde med sikkerhetssone, også kalt “veltesone”
Ulempen med å ha toget ytterst, er at byggene ofte tvinges lenger inn, som gjør at det kan bli vanskeligere for publikum å studere alle små detaljer. Fordelen er at vi automatisk får en ganske trygg utstilling fra klåfingra publikum. Men dette er mer eller mindre måten det må gjøres på, fordi togene må kunne snu på hver ende av layoutet, uten å måtte stoppe og kjøre andre veien.
Følg linkene for å se mer om: